پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 109 - ( بهار 1401(فروردین) 1401 )                   جلد 21 شماره 109 صفحات 206-187 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazinani F, kochakentezar R, nouri A, salehi M. (2022). Comparison of the efficacy of mindfulness and emotional intelligence training methods on psychological well-being,work-family conflict, and job stress. Journal of Psychological Science. 21(109), 187-206. doi:10.52547/JPS.21.109.187
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1490-fa.html
مزینانی فرزانه، کوچک انتظار رویا، نوری ابوالقاسم، صالحی مهدیه. مقایسه اثربخشی روش های آموزش ذهن آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار - خانواده و رواندرستی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (109) :206-187 10.52547/JPS.21.109.187

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1490-fa.html


استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول). ، roy.kochak_entezar@iauctb.ac.ir
چکیده:   (1423 مشاهده)
زمینه: بررسی پیشینه نشان می­دهد که آموزش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار - خانواده و رواندرستی مؤثر بوده است، اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از این مداخلات در طول زمان اثربخشی بیشتر و پایدارتری را دارند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش­ های آموزش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار - خانواده و رواندرستی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر ماهیت از نوع طرح شبه ­آزمایشی با پیش ­آزمون – پس­ آزمون و یک مرحله پیگیری سه ماهه بود. جامعه مورد مطالعه، کارکنان شرکت سازه ­گستر سایپا بودند و نمونه ­های آماری شامل 90 نفر از کارکنان بود که به روش دردسترس انتخاب و به روش تصادفی در گروه ­های آزمایش (آموزش ذهن­ آگاهی و هوش هیجانی) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل؛ پرسشنامه تنیدگی شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان (1993)، پرسشنامه تعارض کار - خانواده کارلسون و همکاران (2000) و پرسشنامه رواندرستی ریف (1989) بود. یکی از گروه­ های آزمایش مداخله ذهن ­آگاهی مبتنی بر مدل کابات - زین (2015) و گروه دیگر آزمایش، بسته آموزش هوش هیجانی مبتنی بر مدل سالوی و همکاران (2016) را هر کدام در هشت جلسه 60 دقیقه ­ای دریافت کردند. گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که آموزش توانش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار خانواده رواندرستی کارکنان مؤثر بوده است (0/05>P). آموزش ذهن ­آگاهی در مقایسه با آموزش هوش هیجانی، تأثیر بیشتری بر تنیدگی شغلی و رواندرستی کارکنان داشته است (0/05 >P).
نتیجه‌گیری: به نظر می ­رسد روش آموزش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی می ­تواند به عنوان یک امر پیشگیرانه و بهبودگر در حیطه سلامت روانی افراد جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1276 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/25 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)