پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1338-1315 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayat A, Rashid K, Kordnoghabi R, yaghoobi A. (2022). Identifying the stages of visual and auditory aesthetic development in students based on their gender. Journal of Psychological Science. 21(115), 1315-1338. doi:10.52547/JPS.21.115.1315
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1655-fa.html
بیات احمد، رشید خسرو، کردنوقابی رسول، یعقوبی ابوالقاسم. شناسایی مراحل تحول زیباشناسی دیداری و شنیداری دانش‌آموزان بر پایۀ جنسیت آنان مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (115) :1338-1315 10.52547/JPS.21.115.1315

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1655-fa.html


دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، khosrorashd@basu.ac.ir
چکیده:   (752 مشاهده)
 زمینه: توانایی زیباشناسی افراد و تحول زیباشناسی در پژوهش‌های گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، پرداختن به این مسئله نیز مهم است که در گذر از مراحل تحول زیباشناسی، چه تغییراتی از نظر زیباشناسی دیداری و شنیداری روی می‌دهد.
هدف: در این راستا، هدف اصلی این پژوهش شناسایی مراحل تحول زیباشناسی دیداری و شنیداری دانش‌آموزان بود.
روش: طرح این پژوهش تحولی و از نوع مقطعی بود. 300 دانش‌آموز از شهر تویسرکان به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با روش مصاحبه و به کمک ایزار پژوهش‌گرساخته انجام شد. در جریان مصاحبه پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به محرک‌های دیداری و شنیداری ثبت و ضبط گردید و پس از آن به روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون خی‌دو تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج این پژوهش نشان داد که توانایی زیباشناسی دیداری دانش‌آموزان در 5 گام عینی‌گرایی (7 تا 9 سال)، حسی (9 تا 11 سال)، عاطفی (11 تا 13 سال)، تفسیری (13 تا 15 سال)، و عملی - پاسخ‌دهی (15 تا 17 سال) و توانایی زیباشناسی شنیداری آنان نیز در 5 گام عینی‌گرایی (7 تا 9 سال)، تحلیلی (9 تا 11 سال)، حسی - هیجانی (11 تا 13 سال)، عملی (13 تا 15 سال)، و نمادین (15 تا 17 سال) تحول می‌یابند. نتایج تحلیل خی‌دو نشان داد که تفاوت فراوانی مقولات شناسایی شده نیز معنادار است (0/001 >P). اما بین دختران و پسران از نظر تحول زیباشناسی دیداری و شنیداری تفاوت معناداری دیده نشد (0/001 <P).
نتیجه‌گیری: توانایی زیباشناسی دانش‌آموزان در هر دورۀ سنی با دوره‌های پیش و پس از آن تفاوت داشته و دستخوش تحول و دگرگونی می‌شود. از نظر زیبایی‌شناختی، افراد به پدیده‌های ییرامون خویش با دید متفاوتی نگاه می‌کنند. البته در این زمینه تفاوت‌های جنسیتی چندانی مشهود نیست. کاربست این یافته‌ها در نظام آموزش و پرورش می‌تواند باعث بهبود کیفیت برنامه‌ریزی و اجرای بهتر خدمات گردد.
متن کامل [PDF 1324 kb]   (315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/20 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)