دوره 17، شماره 68 - ( 8-1397 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 481-490 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehyan M, Ahadi H, Kraskian Mojembari A, Karbalaei Mohammad Meigouni A. Comparing the effectiveness of group therapy based on Acceptance and Commitment therapy with group therapy based on Mindfulness of psychological disorders and behavior patterns of students with Type D personality. علوم روانشناختی. 2018; 17 (68) :481-490
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-185-fa.html
صالحیان مریم، احدی حسن، کراسکیان موجمباری آدیس، کربلایی محمد میگونی احمد. مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد با گروه درمانی مبتنی بر توجه‌آگاهی بر اختلالات روان شناختی و الگوهای رفتاری دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (68) :481-490

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-185-fa.html


واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (118 مشاهده)
زمینه: تیپ شخصیتیD یا شخصیت درمانده با دو مؤلفه عواطف منفی و بازداری اجتماعی زمینه ساز اختلالات روان ­شناختی است. پژوهش این است که آیا گروه درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد با گروه درمانگری مبتنی بر توجه آگاهی بر روی الگوهای رفتاری دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D اثربخش است؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ماندگاری اثر گروه درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد با گروه درمانگری مبتنی بر ­گاهی بر اختلالات روان ­شناختی و الگوهای رفتاری دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D اجرا گردید. روش: طرح پژوهش از نوع "پیش ­آزمون- پس ­آزمون- پیگیری با گروه گواه گسترش یافته" است. گروه نمونه شامل 45 نفر از دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D  بود که بر اساس گمارش و آرایش تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­ آوری اطلاعات از مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID-5)، پرسشنامه­های DS-14 (دنولت- 1993) و DASS-42 (لاویبوند و لاویبوند- 1995) استفاده شد. یافته ­ها: اثربخشی و ماندگاری اثر دو مداخله گروه درمانی بر اختلالات روان­ شناختی و الگوهای رفتاری دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D، به صورت معناداری(0/01P <) در یک سطح بود. نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که دو مداخله گروه درمانی به کاهش اختلالات روان­ شناختی و الگوهای رفتاری دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D انجامید.
 
متن کامل [PDF 739 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb