پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 57 - ( 3-1395 )                   جلد 15 شماره 57 صفحات 97-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini Y. (2016). The relationship between self-control, technology addiction and academic achievement in ADHD and normal students. Journal of Psychological Science. 15(57), 79-97.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-198-fa.html
عابدینی یاسمین. رابطه خودمهارگری، اعتیاد به فناوری‌ها و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان عادی وکم‌توجه/فزون‌کنش مجله علوم روانشناختی 1395; 15 (57) :97-79

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-198-fa.html


دانشگاه اصفهان ، y.abedini@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (2741 مشاهده)
خودمهارگری مهارتی مشابه با  خودتنظیمی است که به‌نظر می‌رسد برای کسب موفقیت در دنیای مملو از فناوری ­های امروزی ضروری باشد. هدف پژوهش حاضر پیش­ بینی پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دبیرستانی بر اساس خودمهارگری، اعتیاد به فناوری ­ها، جنسیت و ابتلا به کم‌توجهی/ فزون‌کنشی بود. به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای مرحله ­ای تعداد 360 نفر از دانش ­آموزان دبیرستانی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودمهارگری (SCQ)، پرسشنامه اعتیاد به فناوری­ ها ((TAQ و چک لیست تشخیصی اختلال کم‌توجهی/ فزون‌کنشی (ADDCL) بود. جهت تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافته­ ها نشان‌دهنده وجود رابطۀ معنادار بین خودمهارگری، اعتیاد به فناوری ­ها و پیشرفت تحصیلی و همچنین تفاوت الگوی این رابطه در دخترها و پسرها  بود. مشاهده شد که ابتلا به کم‌توجهی/ فزون‌کنشی پیش­بینی­کننده خوبی برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی است. همچنین رابطه منفی و معناداری بین خودمهارگری با  کم‌توجهی/ فزون‌کنشی  و اعتیاد به فناوری­ ها مشاهده شد.
متن کامل [PDF 286 kb]   (1734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/25 | پذیرش: 1398/4/25 | انتشار: 1398/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)