استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، dr.bayrami@yahoo.com
چکیده: (397 مشاهده)
زمینه: یکی از چالش های نوظهور سیستم مراقبت سلامت روان، مقابله با پیامدهای روانشناختی پاندمی کووید-19 در دوران پساکرونا است. تاکنون مطالعات بسیاری به بررسی تأثیر ابتلاء به بیماری کووید-19 بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی پرداختهاند؛ با این حال پژوهش در زمینه تأثیر سابقه ابتلاء به بیماری کووید-19 بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان در دوران پساکرونا مغفول مانده است.
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشجویان با سابقه ابتلاء به کووید-19 و بدون سابقه ابتلاء بود.
روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بازه زمانی مرداد-شهریور ماه سال 1401 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 60 دانشجو بود؛ که پس از انتخاب نمونهای با حجم 200 نفر از بین دانشجویان دانشگاه تبریز و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. بدینترتیب که 30 دانشجوی دارای سابقه ابتلاء به کووید-19 از بین این نمونه انتخاب شدند و 30 دانشجوی بدون سابقه ابتلاء به کووید-19 (گروه مقایسه) از بین همان نمونه و با روش همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی محقق ساخته و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار 26 SPSS و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها: اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشجویان مبتلا به کووید- 19 و غیر مبتلا در همه ابعاد سلامت عمومی به جز افسردگی و عملکرد تحصیلی در سطح معناداری 05/0 تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد که ابتلاء به بیماریهای همه گیر مانند کووید-19 پیامد کاهش سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان را به همراه خواهد داشت که شایسته است در برنامه های مدیریت بهداشتی کلان مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/25 | پذیرش: 1402/4/29 | انتشار: 1402/12/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |