پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 131 - ( زمستان 1402(بهمن)، 1402 )                   جلد 22 شماره 131 صفحات 254-241 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami M, Hosseini K. (2024). Comparison of mental health and academic performance of students with and without a history of covid-19 infection. Journal of Psychological Science. 22(131), 241-254. doi:10.52547/JPS.22.131.241
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2033-fa.html
بیرامی منصور، حسینی کتایون. مقایسه سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان با سابقه ابتلاء به کووید-19 و بدون سابقه ابتلاء مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (131) :254-241 10.52547/JPS.22.131.241

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2033-fa.html


استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، dr.bayrami@yahoo.com
چکیده:   (397 مشاهده)
زمینه: یکی از چالش های نوظهور سیستم مراقبت سلامت ­روان، مقابله با پیامدهای روانشناختی پاندمی کووید-19 در دوران پساکرونا است. تاکنون مطالعات بسیاری به بررسی تأثیر ابتلاء به بیماری کووید-19 بر سلامت­ روان و عملکرد تحصیلی پرداخته­اند؛ با این حال پژوهش در زمینه تأثیر سابقه ابتلاء به بیماری کووید-19 بر سلامت ­روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان در دوران پساکرونا مغفول مانده است.
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه سلامت ­روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشجویان با سابقه ابتلاء به کووید-19 و بدون سابقه ابتلاء بود.
روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بازه زمانی مرداد-شهریور ماه سال 1401 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 60 دانشجو بود؛ که پس از انتخاب نمونه­ای با حجم 200 نفر از بین دانشجویان دانشگاه تبریز و با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. بدین­ترتیب که 30 دانشجوی دارای سابقه ابتلاء به کووید-19 از بین این نمونه انتخاب شدند و 30 دانشجوی بدون سابقه ابتلاء به کووید-19 (گروه مقایسه) از بین همان نمونه و با روش همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه ویژگی­های جمعیت شناختی محقق ساخته و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972) استفاده شد. داده ‌های پژوهش با استفاده از نرم‌ ­افزار 26 SPSS و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته­ ها: اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشجویان مبتلا به کووید- 19 و غیر مبتلا در همه ابعاد سلامت عمومی به جز افسردگی و عملکرد تحصیلی در سطح معناداری 05/0 تفاوت معنی ­داری وجود داشت.
نتیجه‌ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می­رسد که ابتلاء به بیماری‌های همه­ گیر مانند کووید-19 پیامد کاهش سلامت ­روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان را به همراه خواهد داشت که شایسته است در برنامه ­های مدیریت بهداشتی کلان مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1281 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/25 | پذیرش: 1402/4/29 | انتشار: 1402/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)