پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 140 - ( پاییز 1403(آبان)، 1403 )                   جلد 23 شماره 140 صفحات 269-253 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kurdi M, razani A H, Moderi L. (2024). Psychological analysis of the behavior of war commanders in the mythological and heroic period of Ferdowsi's Shahnameh and Homer's Iliad and Odyssey. Journal of Psychological Science. 23(140), 253-269.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2225-fa.html
کردی محبوبه، رازانی علی حسین، مدیری لیلا. تحلیل روانشناختی رفتار فرماندهان جنگ در دوره اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه فردوسی و ایلیاد و اودیسۀ هومر مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (140) :269-253

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2225-fa.html


استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران ، dr_razani@yahoo.com
چکیده:   (620 مشاهده)
 زمینه: با بررسی های انجام شده در این حوزه مشخص شد که تاکنون مطالعه ای به تحلیل روانشناختی رفتار فرماندهان جنگ در دوره اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه فردوسی و ایلیاد و اودیسۀ هومر نپرداخته است.
هدف: در این مقاله به تحلیل روانشناختی رفتار فرماندهان جنگ در دوره اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه فردوسی و ایلیاد و اودیسۀ هومر پرداخته‌ شده است.
روش: روش تحقیق به‌صورت کتابخانه ای و مبتنی بر سندپژوهی و نوع آن، تحلیلی-توصیفی است.
یافته ها: بررسی تقابل در میان فرماندهان نشان می‌دهد که عنصر تقابل در این داستان ­ها بسیار برجسته و پررنگ­ است و در واقع طرح هر کدام از این داستان‌های تاریخی بر مبنای تقابل است. نوع تقابل­ ها در این داستان­ها به دلیل تاریخی بودن آن‌ها، عمدتاً از نوع تقابل شخصیت های انسانی و به‌ویژه فرماندهان جنگ است و انگیزه­ های تقابل میان شخصیت­ ها نیز اغلب مواردی همچون جنگ قدرت، تمایل به کشورگشایی، تلاش برای برپایی عدالت و مبارزه با ظلم، انتقام­ جویی، مبارزه با انیرانی و نژادهای دیگر و... است. از منظر نظریۀ شخصیت‌‌شناسی آدلر نیز فرماندهان جنگ در این دو اثر بعضاً دارای عقدۀ حقارت هستند و در راستای پوشش دادن نقاط ضعف خود، به قدرت‌نمایی و کشورگشایی روی آورده‌اند.
نتیجه‌گیری: در مجموع، بااینکه داستان‌های منتخب، از نوع داستان‌های تاریخی هستند، اما مؤلفه­ های رویکرد و نظریۀ لوی استروس در آن‌ها دیده می‌شود و انگیزۀ این شخصیت­ ها از تقابل، صرفاً انگیزه­ های ذکرشده در کتب تاریخی نیست بلکه آرمان ­ها و اهداف و همچنین تیپ شخصیتی و خصایل روانی آن‌ها نیز در این تقابل­ ها تأثیر مستقیم گذاشته است که این موارد از نظر آلفرد آدلر نیز بررسی شده است.
متن کامل [PDF 1184 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/8/13 | پذیرش: 1403/2/1 | انتشار: 1403/6/6

فهرست منابع
1. جانه، مژده؛ ابراهیمی‌قوام، صغری و علیزاده، حمید. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه‌ریزی - سازمان‌دهی و حافظه‌کاری در دانش‌آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 42، 21-5.
2. https://jpe.atu.ac.ir/article_2134.html
3. حیدری، حسن؛ زارع، اعظم؛ محمدی، مریم. (۱۳۹۷). اثربخشی بازی درمانی بر ارتقاء یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، ۲۶ (۲): ۵۷-۷۱.
4. https://jld.uma.ac.ir/article_627.html
5. رضویه، اصغر، دیبا سیف و عبدالمحمد طاهری، (۱۳۸۴). بررسی تأثیر مؤلفه‌های اضطراب و نگرش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی در درس ریاضی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۸۲، تابستان ۱۳۸۴ ص ۷.
6. https://jld.uma.ac.ir/article_627.html
7. زلفی، وحیده؛ رضایی، اکبر. (1394). اثربخشی مداخله رایانه یار حافظه کاری بر اضطراب ریاضی، حافظه کاری و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. آموزش و ارزشیابی. 8(30)، 86-75.
8. https://jld.uma.ac.ir/article_627.html
9. قائدی، الهام؛ همتی علمدارلو، قربان. (1394). اثربخشی آموزش حافظه کاری رایانه یار بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی ریاضی. مطالعات روانشناختی. 11(4)، 136-119.
10. https://jld.uma.ac.ir/article_129.html
11. نریمانی، محمد.، سلیمانی، اسماعیل. (۱۳۹۲). عنوان مقاله: اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. ناتوانی‌های یادگیری ۲ (۳): ۹۱-۱۱۵.
12. https://jld.uma.ac.ir/article_129.html
13. هاشمی‌نسب، محسن؛ اسمعیلی، معصومه؛ صدیق‌نکونام، محمد. (۱۳۹۵). اختلال یادگیری خاص: با نگاهی بر کارکردهای اجرایی. انتشارات محقق اردبیلی.
14. https://jld.uma.ac.ir/article_129.html
15. Barhamnd, U., Nrimani, M., & Amani, M. (2001). The prevalence of dysfunctional Narsaaa der Danesh Amozan Dbustana month Ardebil account. Journal of EXCEPTIONAL CHILDREN, 6(4), 917-930. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
16. Bull, R., & Lee, K. (2014). Executive Functioning and Mathematics Achievement. Child Development Perspectives, 8, 36-41. https://doi:10.1111/cdep.12059 [DOI:10.1111/cdep.12059]
17. Cragg, L., & Gilmore, C. (2014). Skills underlying mathematics: The role of executive function in the development of mathematics proficiency. Trends in neuroscience and education, 3(2), 63-68. [DOI:10.1002/gps.3794] [PMID]
18. De Castro, M. V., Bissaco, M. A., Panccioni, B. M., Rodrigues, S. C., & Domingues, A. M. (2014). Effect of a virtual environment on the development of mathematical skills in children with dyscalculia. PloS one, 9(7), e103354. [DOI:10.1002/gps.3794] [PMID]
19. Dowker, A., Sarkar, A., & Looi, C. Y. (2016). Mathematics anxiety: What have we learned in 60 years?. Frontiers in psychology, 7, 508. [DOI:10.1002/gps.3794] [PMID]
20. Dowsett, S. M., & Livesey, D. J. (2000). The development of inhibitory control in preschool children: Effects of "executive skills" training. Developmental Psychobiology: The Journal of the International Society for Developmental Psychobiology, 36(2), 161-174. [DOI:10.1002/gps.3794] [PMID]
21. Duff, F. J., Hulme, C., & Snowling, M. J. (2016). Learning Disorders and Dyslexia. In H. S. Friedman (Ed.), Encyclopedia of Mental Health (Second Edition) (pp. 5-11). Oxford: Academic Press. [DOI:10.1016/B978-0-12-397045-9.00062-8]
22. Tomás, C. C., Oliveira, E., Sousa, D., Uba-Chupel, M., Furtado, G., Rocha, C., Teixeira, A., Ferreira, P., Alves, C., Gisin, S., Catarino, E., Carvalho, N., Coucelo, T., Bonfim, L., Silva, C., Franco, D., González, J. A., Jardim, H. G., Silva, R., Baixinho, C. L., … Rama, L. (2016). Proceedings of the 3rd IPLeiria's International Health Congress: Leiria, Portugal. 6-7 May 2016. BMC health services research, 16 Suppl 3(Suppl 3), 200. [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []
23. Evindir, H. K., Yazici, C., & Yazici, V. (2014). Mathematics anxiety: A case study for Kocaeli University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 637-641. [DOI:10.1002/gps.3794] [PMID]
24. Gaitán, A., Garolera, M., Cerulla, N., Chico, G., Rodriguez-Querol, M., & Canela-Soler, J. (2013). Efficacy of an adjunctive computer-based cognitive training program in amnestic mild cognitive impairment and Alzheimer's disease: a single-blind, randomized clinical trial. International journal of geriatric psychiatry, 28(1), 91-99. [DOI:10.1002/gps.3794] [PMID]
25. Garsia V. L, Pereira L. D, Fukuda, Y. (2007). Selective attention: psi performance in children with learning disabilities. Brazil Journal Otorrinolaringol, 73(3), 404-11. [DOI:10.1016/S1808-8694(15)30086-0] [PMID]
26. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological and genetic components. Learning and Individual Differences, 20 (2), 130-133. [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []
27. Greisler, M. J., & Keener, D. (2007). Relational aggression in childhood and adolescence: Etiology, characteristics, diagnostic assessment, and treatment. Journal of Counseling and Human Development, 39, 1-23 [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []
28. Iwanaga, R., Ozawa, H., Kawasaki, C., & Tsuchida, R. (2006). Characteristics of the sensory‐motor, verbal and cognitive abilities of preschool boys with attention deficit/hyperactivity disorder combined type. Psychiatry and clinical neurosciences, 60(1), 37-45. [DOI:10.1111/j.1440-1819.2006.01458.x] [PMID]
29. Jang, M., & Kim, Y. H. (2012). The effect of group sandplay therapy on the social anxiety, loneliness and self-expression of migrant women in international marriages in South Korea. The Arts in Psychotherapy, 39(1), 38-41. [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []
30. Jordan, N. C., Glutting, J. & Ramineni, C. (2010). The importance of number sense to mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual Differences, 20(2), 82-88. [DOI:10.1002/gps.3794] [PMID]
31. Kazeleskis, R. (1998). Some dimensions of mathematics anxiety: A factor analysis across instruments. Journal of Educational and Psychological Measurement, 58, 623- 633 [DOI:10.1177/0013164498058004006]
32. Kenji.R & Betlehem, u. (2002).Task Engagement & Mathematics Performance in Children with Attention-Deficit Hyperecitivity Disorder: Effeccts of Supplemental Computer Instruction.School Psychology & Quarterly. Vol17. N.3. PP: 242-257. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
33. Maag, J. W., & Reid, R. (2010). Depression among students with learning disabilities: assessing the risk. J Learn Disabil, 39(1), 3-10. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
34. Moustafa, A. A., Tindle, R., Ansari, Z., Doyle, M. J., Hewedi, D. H., & Eissa, A. (2017). Mathematics, anxiety, and the brain. Reviews in the Neurosciences, 28(4), 417-429. [DOI:10.1515/revneuro-2016-0065] [PMID]
35. Rhodes, S. M., Booth, J. N., Campbell, L. E., Blythe, R. A., Wheate, N. J., & Delibegovic, M. (2014). Evidence for a role of executive functions in learning biology. Infant and Child Development, 23(1), 67-83. [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []
36. Rubinsten, O. (2015). Developmental Dyscalculia: A Cognitive Neuroscience Perspective. Brain Disord Ther, 4(190), 2. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
37. Schillinger, F. L., Vogel, S. E., Diedrich, J., & Grabner, R. H. (2018). Math anxiety, intelligence, and performance in mathematics: Insights from the German adaptation of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS-G). Learning and Individual Differences, 61, 109-119. [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []
38. Sokolowski, H. M., Hawes, Z., & Lyons, I. M. (2019). What explains sex differences in math anxiety? A closer look at the role of spatial processing. Cognition, 182, 193-212. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
39. Soleimani, S. (2013). The effectiveness of executive function and attention-based play therapy to improve the characteristics of neuropsychological and education of students with disabilities in math. Ph.D. Thesis. University of Mohaghegh Ardabili, Faculty of Education and Psychology. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
40. Sterr, A. M. (2004). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and Individual Differences, 14(3), 125-133. [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []
41. Swanson, H. L., & Jerman, O. (2007). The influence of working memory on reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of experimental child psychology, 96(4), 249-283. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
42. Tsur, V. G., Shalev, R. S., Manor, O., & Amir, N. (1995). Developmental right-hemisphere syndrome: Clinical spectrum of the nonverbal learning disability. Journal of learning Disabilities, 28(2), 80-86. [DOI:10.1002/gps.4328] [PMID]
43. Wolf, L. H., Horon, E. T., Goddard, Y. L. (2002). Effect of self-monitoring on students with learning disabilities. Human Sciences, 8: 263- 279. [DOI:10.1186/s12913-016-1423-5] [PMID] []

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)