پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 147 - ( بهار 1404(خرداد)، 1404 )                   جلد 24 شماره 147 صفحات 174-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabbagh Y, Sabet M, Abolmaali K. (2025). Comparing the effectiveness of schema-based training and Myers/Briggs personality typology training on academic adaptation of Imam Javad University students in Yazd city. Journal of Psychological Science. 24(147), 155-174.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2243-fa.html
صباغ یوسف، ثابت مهرداد، ابوالمعالی خدیجه. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره و آموزش تیپ شناسی شخصیت مایرز/بریگز بر سازگاری تحصیلی دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (147) :174-155

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2243-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، Mehrdadsabet@yahoo.com
چکیده:   (468 مشاهده)
زمینه: سازگاری تحصیلی یکی از مؤثرترین عوامل در عملکرد تحصیلی است و تعیین تأثیر مداخله­های متعددی بر سازگاری تحصیلی دانشجویان موضوع پژوهش­های مختلفی بوده و نتایج متفاوتی از آن گزارش شده است؛ به این صورت که در برخی موارد بهبود سازگاری تحصیلی با آموزش مبتنی بر طرحواره و در برخی دیگر آموزش تیپ­شناسی شخصیت مایرز/بریگز گزارش شده است؛ ولی مطالعه­ای به بررسی مقایسه­ای این دو رویکرد و نتیجه آن بر سازگاری تحصیلی نپرداخته است.
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش تیپ­شناسی شخصیت مایرز/بریگز و آموزش مبتنی بر طرحواره بر سازگاری تحصیلی دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس آزمون با گروه گواه به همراه پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه امام جواد شهر یزد در سال 1402 بود که از میان آن­ها 60 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند 20 نفر آن­ها در گروه گواه و در هر گروه آزمایش 20 نفر قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری تحصیلی (بیکر و سریاک، 1984) استفاده شد. برای مداخلات آموزشی گروه­های آزمایش نیز از بسته­های آموزشی تیپ­شناسی شخیصتی کاترین مایرز و لیندا کربی ترجمه آرسام هورداد (1400) و بسته آموزش مبتنی بر طرحواره (یانگ و همکاران، 1950) استفاده شد. اعضای گروه گواه هیچ­گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و همچنین تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر در نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مبتنی بر طرحواره و آموزش تیپ­شناسی شخصیت مایرز/بریگز منتج به افزایش سازگاری تحصیلی میان دانشجویان می­شود (05/0 >p). همچنین نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش تیپ­شناسی شخصیت مایرز/بریگز و آموزش مبتنی بر طرحواره بر سازگاری تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 >p) و اثرگذاری گروه آموزش مبتنی بر طرحواره بیشتر از آموزش تیپ شناسی شخصیت مایرز/بریگز است.
نتیجه‌گیری: مهم‌ترین کاربرد مبتنی بر یافته‌های به دست آمده از این مطالعه، توسعه و بهینه‌سازی برنامه‌های آموزشی و تربیتی مبتنی بر شخصیت‌شناسی مایرز/بریگز برای بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان است. همچنین یافته­های این پژوهش می‌تواند راهنمایی برای مدیران آموزشی باشد که چگونه راهبردهای مناسب و اثربخش برای ارتقای سازگاری تحصیلی دانشجویان و فراگیران خود را طراحی کنند.
 
متن کامل [PDF 1182 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/30 | پذیرش: 1403/5/1 | انتشار: 1403/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)