پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 142 - ( زمستان 1403(دی)، 1403 )                   جلد 23 شماره 142 صفحات 133-117 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdiyar A, moafi madani S K, kazempour E. (2024). Validation of organizational ecology management model in education. Journal of Psychological Science. 23(142), 117-133. doi:10.61186/jps.23.142.117
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2264-fa.html
مهدی یار علی، معافی مدنی سیده خدیجه، کاظم پور اسماعیل. اعتباریابی الگوی مدیریت اکولوژی سازمانی در آموزش و پرورش مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (142) :133-117 10.61186/jps.23.142.117

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2264-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. ، Moafimadani1983@gmail.com
چکیده:   (664 مشاهده)
زمینه: امروزه تغییرات محیطی و واکنش سازمان ­ها به این تغییر، از مشکلات اصلی درک رفتار سازمان ­ها است که روش مدیریتی جدیدی را می ­طلبد. لذا سازمان آموزش و پرورش نیز به منظور حفظ تعادل نیازهای درونی و نیز تطبیق با شرایط محیطی، به مدیریتی نیاز دارد که در آن شرایط علّی، زمینه ­ای، مداخله­گر، پیامدها و راهبردهای مدیریت اکولوژی سازمانی به طور دقیق بررسی شود تا بتواند به بهتر شدن رفتار سازمانی و تعاملات بین اعضای سازمان و محیط طبیعی کمک کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی الگوی مدیریت اکولوژی سازمانی در آموزش و پرورش تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، همبستگی با روش تحلیل عامل تأییدی و مدل ­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران آموزش و پرورش تهران در سال 1402 بود که 400 نفر از آن­ ها به روش در دسترس انتخاب شدند. بخش اندازه ­گیری مدل پارادایمی بر اساس تحلیل عامل تأییدی با نرم ­افزار AMOS و بخش ساختاری مدل با استفاده از معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مجذورات جزئی با نرم ­افزار PLS-3 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین در مدل پارادایمی مدیریت اکولوژی سازمانی، شرایط علّی بر پدیده­محوری (001/0 P<، 817/0 β=)، پدیده ­محوری بر راهبردها (001/0 P<، 497/0 β=)، راهبردها بر پیامدها (001/0 P<، 361/0 β=)، شرایط مداخله­ گر بر پیامدها (001/0 P<، 284/0 β=) و عوامل زمینه­ای بر پیامدها (001/0 P<، 337/0 β=) اثرگذار هستند.
نتیجه ‌گیری: مدیریت اکولوژی سازمانی راهکاری اساسی جهت توسعه تعاملات موفق و انعطاف ­پذیر کارکنان سازمان آموزش و پرورش با یکدیگر و با محیط است و مدیران باید با شناخت مؤلفه ­های مؤثر بر مدیریت اکولوژی سازمانی، در برنامه­ریزی­های خود به آن ­ها توجه نمایند.
متن کامل [PDF 1221 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/11/15 | انتشار: 1403/7/10

فهرست منابع
1. Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). Attari R, Zakaryaei M. (2024). Analysis of educational managers' citizenship behaviors from the perspective of organizational psychology approaches: A narrative review. Journal of Psychological Science. 22(132), 2579-2597. http://dx.doi.org/10.52547/JPS.22.132.2579
2. Azimi, H., Jafari, M., Fallahi, L. (2019). Investigating the impact of socio-cultural factors on organizational health with the mediating role of value-oriented. Management studies (improvement and transformation), 29 (95), 137-160. https://www.sid.ir/paper/964786/fa
3. Bida, O., Zorochkina, T., Oros, I., Kuchai, O., Chichuk, A., Kuchai, T. (2021). Forming ecological culture in educational applicants within the context of modern education. Amazonia Investiga, 3(2), 3-10. [DOI:10.34069/AI/2023.61.01.5]
4. Cera, E., Kusaku, A. (2020). Factors Influencing Organizational Performance: Work Environment, Training-Development, Management and Organizational Culture. European Journal of Economics and Business Studies, 6 (1), 1-12. http://dx.doi.org/10.26417/ejes.v6i1.p16-27 [DOI:10.26417/ejes.v6i1.p16-27]
5. Downie, C. (2022). Competition, cooperation, and adaptation: The organizational ecology of international organizations in global energy governance. Review of International Studies, 48, 364-384. [DOI:10.1017/S0260210521000267]
6. Guo, W., Yang, J., Li, D., Lyu, C. (2020). Knowledge sharing and knowledge protection in strategic alliances: the effects of trust and formal contracts. Technology Analysis & Strategic Management, 32(11), 1366-1378. http://dx.doi.org/10.1080/09537325.2020.1769840 [DOI:10.1080/09537325.2020.1769840]
7. Hadijah, H.S. (2023). Implementation of Talent Management as a Strategy for Achieving Company Competitive Advantage. International Journal of Artificial Intelligence Research, 6(1), 1-6. [DOI:10.29099/ijair.v6i1.379]
8. Haugh, H., Robson, P., Hagedoorn, J., Sugar K. (2022). The nascent ecology of social enterprise. Small Business Economics, 58, 1223-1242. [DOI:10.1007/s11187-020-00442-9]
9. Henseler, J., C. M. Ringle, and M. Sarstedt (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modeling, Journal of the Academy of Marketing Science, 43 (1), 115-135. http://dx.doi.org/10.1007/s11747-014-0403-8 [DOI:10.1007/s11747-014-0403-8]
10. Homan, H. (2014). Psychological and Educational Measurements. Seventeenth edition. Tehran: Paykefarhang Publications.
11. Leso, B.H., Cortimiglia, M.N., Ghezzi, A. (2023). The contribution of organizational culture, structure, and leadership factors in the digital transformation of SMEs: a mixed-methods approach. Cognition, Technology & Work, 25, 151-179. [DOI:10.1007/s10111-022-00714-2] [PMID] []
12. Lingens, B., Miehe, L., Gassmann, O. (2021). The ecosystem blueprint: How firms shape the design of an ecosystemaccording to the surrounding conditions. Long Range Planning, 54(2), 102043. [DOI:10.1016/j.lrp.2020.102043]
13. Liu, X., Yu, H., Lai, G., Wang, S., Xie, Y. (2022). Imitation or Innovation? Research on the Path of Enterprise Performance Improvement from the Perspective of Organizational Ecology. Sustainability, 14(12), 7223. http://dx.doi.org/10.3390/su14127223 [DOI:10.3390/su14127223]
14. Long, B. (2022). Factors Affecting Organizational Performance: A Study on Four Factors: Motivation, Ability, Roles, and Organizational Support. Journal Of Social Sciences and Humanites, 2 (14), 28-39. http://dx.doi.org/10.56943/jssh.v1i4.147 [DOI:10.56943/jssh.v1i4.147]
15. Oliaie, M., Ajam, AA., Akbari, A., Fallah Mehne, T. (2024). Providing a smart leadership model in education. Journal of Psychological Science. 23(138), 1493-1508. http://dx.doi.org/10.52547/JPS.23.138.1493
16. Osadchuk, V.V. (2022). Development of open education as a phenomenon of the XXI century. Adult education: theory, experience, perspectives, 1 (21), 58-67. [DOI:10.34069/AI/2023.70.10.9]
17. Radberg, K.K., Lofsten, H. (2023). Developing a knowledge ecosystem for large-scale research infrastructure. The Journal of Technology Transfer, 48(1), 441-467. [DOI:10.1007/s10961-022-09945-x]
18. Robertson, J., Caruana, A., Ferreira, C. (2023). Innovation performance: The effect of knowledgebased dynamic capabilities in cross-country innovation ecosystems. International Business Review, 32(2), 101866. [DOI:10.1016/j.ibusrev.2021.101866]
19. Sabokro, D., Hemati, M., Motadayen, H. (2022). A Comparison and Evaluation of the Basics of Relationship Between Human and Nature in Two Bodies of Landscape and Ecology Knowledge. Manzar, 14 (60), 37-30. [DOI:10.22034/manzar.2022.277940.2125]
20. Snell, S.A., Morris, S.S. (2021). Time for realignment: The HR ecosystem. Academy of Management Perspectives, 35(2), 219-236. [DOI:10.1016/j.ibusrev.2021.101866]
21. Tahmasbiroshan, N., Arab Kalmori, M., Alizadehsani, M., Jani Roshan, R. (2023). The impact of Sustainable Human Resources Management on Sustainable Performance: The Mediating Role of Green Supply Chain Management. Commercial Surveys, 20(116), 57-74. [DOI:10.22034/bs.2022.538702.2378]
22. Tran, H.T., Santarelli E. (2021). Successful transition to a market economy: an interpretation from organizational ecology theory and institutional theory. Industrial and Corporate Change, 30(3), 652-677. [DOI:10.1093/icc/dtaa048]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)