پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 55 - ( 9-1394 )                   جلد 14 شماره 55 صفحات 421-403 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi S, Ghobari Bonab B, Afrooz G, Faramarzi S. (2015). Effects of psychological interventions based on play therapy on clinical symptoms of restlessness in preschool children. Journal of Psychological Science. 14(55), 403-421.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-228-fa.html
رحیمی سعید، غباری بناب باقر، افروز غلامعلی، فرامرزی سالار. تأثیر مداخلات روان‌شناختی مبتنی بر بازی‌‌های متداول در محیط فرهنگی در نشانه‌های بالینی اختلال رفتار بی‌تابی کودکان پیش‌دبستانی مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (55) :421-403

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-228-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی ، rahimips@yahoo.com
چکیده:   (2406 مشاهده)
امروزه کاربرد مداخلات خانواده‌محور به‌عنوان یکی از روی‌آوردهای مهم پیشگیری از آسیب‌های روان‌شناختی برای کودکان پیش‌دبستانی، مورد توجه متخصصان و والدین قرار گرفته است. ولی آیا روش مداخله‌ای بازی‌‌های متداول در محیط فرهنگی می‌تواند از شدت نشانه‌های بی‌تابی کودکان بکاهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی آموزش بازی‌‌های متداول در محیط فرهنگی متناسب‌سازی شده به مادران و اثربخشی آن بر شدت نشانه‌های بی‌تابی کودکان پیش‌دبستانی بود. روش پژوهشی نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون که با استفاده از انتخاب تصادفی 10 مرکز و سپس 53 نوآموز که دارای رفتار بی‌تابی تشخیص داده شدند، انتخاب شدند. سپس با توجه به شرایط ورود آزمودنی‌ها، تعداد 24 نفر از مادران آزمودنی‌ها انتخاب و  در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه بازی‌‌های متداول در محیط فرهنگی بومی شده شرکت کردند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از مدل آماری تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها حکایت از تأثیر معنادار بازی‌‌های متداول در محیط فرهنگی متناسب‌‌سازی شده بر نشانه‌های بالینی اختلال رفتار بی‌تابی کودکان داشت. بنابراین می‌توان گفت که مدل بومی بازی‌‌های متداول در محیط فرهنگی می‌تواند شدت نشانه‌های بی‌تابی کودکان مادران شرکت‌کننده در جلسات بازی‌درمانی را کاهش دهد و نتایج آن به‌عنوان یک روی‌آورد جدید در زمینه مداخلات زودهنگام روانشناختی در اختیار روان‌شناسان حوزه کودکان دارای اختلال رفتاری دوران کودکی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 393 kb]   (1407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/28 | پذیرش: 1398/4/28 | انتشار: 1398/4/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)