دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، mnikoogoftar@gmail.com
چکیده: (81 مشاهده)
زمینه: اپیدمی کرونا ویروس به عنوان یک بحران جهانی، تأثیرات عمیق و قابل توجهی بر سلامت روان و بهزیستی روانشناختی افراد، به ویژه دانشجویان، داشته است. در این دوران بحرانی، دانشجویان با چالشهای متعددی از جمله تغییرات ناگهانی در شیوههای آموزشی، محدودیتهای اجتماعی و نگرانیهای بهداشتی مواجه شدند که میتواند به بروز اضطراب و افسردگی منجر شود. ویژگیهای شخصیتی، به عنوان عوامل کلیدی در تعیین نحوهی واکنش افراد به استرس و چالشها، نقش مهمی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی ایفا میکنند. همچنین تابآوری، به عنوان توانایی فرد در مقابله با فشارها و بازگشت به حالت عادی، میتواند به عنوان یک میانجیگر در این فرآیند عمل کند.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان در اپیدمی کرونا براساس ویژگیهای شخصیتی با نقش میانجیگری تابآوری بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعهآماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1400-1399 با تعداد 9720 نفر بود که از این تعداد 369 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی مک کری و کاستا (2008) و پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون (2003) بودند. جهت تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و تابآوری با ویژگیهای روانرنجوری همبستگی منفی و معناداری در سطح (001/0) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی و تابآوری با ویژگیهای برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن همبستگی مثبت و معناداری در سطح (001/0) وجود دارد. شاخصهای برازش بدست آمده در مجموع نشان از برازش قابل قبول دادهها با مدل مفهومی دارد و مدل پژوهش از برازش نسبتا مناسبی برخوردار است و مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای در سطح معناداری قرار دارند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که ویژگیهای شخصیتی دانشجویان به طور معناداری بر بهزیستی روانشناختی آنها در دوران اپیدمی کرونا تأثیرگذار است و تابآوری به عنوان یک عامل میانجیگر، نقش مهمی در این رابطه ایفا میکند. به طور خاص، دانشجویانی که از ویژگیهای شخصیتی مثبت و تابآوری بالاتری برخوردار بودند، توانستند بهتر با چالشهای ناشی از اپیدمی مقابله کنند و به سطح بالاتری از بهزیستی روانشناختی دست یابند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/4/24
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |