پیام خود را بنویسید
پاییز 1404(آبان)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، mnikoogoftar@gmail.com
چکیده:   (81 مشاهده)
زمینه: اپیدمی کرونا ویروس به عنوان یک بحران جهانی، تأثیرات عمیق و قابل توجهی بر سلامت روان و بهزیستی روانشناختی افراد، به ویژه دانشجویان، داشته است. در این دوران بحرانی، دانشجویان با چالش‌های متعددی از جمله تغییرات ناگهانی در شیوه‌های آموزشی، محدودیت‌های اجتماعی و نگرانی‌های بهداشتی مواجه شدند که می‌تواند به بروز اضطراب و افسردگی منجر شود. ویژگی‌های شخصیتی، به عنوان عوامل کلیدی در تعیین نحوه‌ی واکنش افراد به استرس و چالش‌ها، نقش مهمی در پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی ایفا می‌کنند. همچنین تاب‌آوری، به عنوان توانایی فرد در مقابله با فشارها و بازگشت به حالت عادی، می‌تواند به عنوان یک میانجی­گر در این فرآیند عمل کند.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر پیش­بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان در اپیدمی کرونا براساس ویژگی­های شخصیتی با نقش میانجی­گری تاب­آوری بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه­آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1400-1399 با تعداد 9720 نفر بود که از این تعداد 369 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی مک کری و کاستا (2008) و پرسشنامه تاب­آوری کونور و دیویدسون (2003) بودند. جهت تحلیل داده‌ها، از مدل‌سازی معادلات ساختاری با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و تاب­آوری با ویژگی­های روان­رنجوری همبستگی منفی و معناداری در سطح (001/0) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی و تاب­آوری با ویژگی­های برون­گرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن همبستگی مثبت و معناداری در سطح (001/0) وجود دارد. شاخص­های برازش بدست آمده در مجموع نشان از برازش قابل قبول داده­ها با مدل مفهومی دارد و مدل پژوهش از برازش نسبتا مناسبی برخوردار است و مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای در سطح معناداری قرار دارند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان به طور معناداری بر بهزیستی روانشناختی آن‌ها در دوران اپیدمی کرونا تأثیرگذار است و تاب‌آوری به عنوان یک عامل میانجی­گر، نقش مهمی در این رابطه ایفا می‌کند. به طور خاص، دانشجویانی که از ویژگی‌های شخصیتی مثبت و تاب‌آوری بالاتری برخوردار بودند، توانستند بهتر با چالش‌های ناشی از اپیدمی مقابله کنند و به سطح بالاتری از بهزیستی روانشناختی دست یابند.
 
متن کامل [PDF 1613 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)