پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 152 - ( پاییز 1404(آبان)، 1404 )                   جلد 24 شماره 152 صفحات 296-281 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, Nikoogoftar M. (2025). Psychological well-being prediction of students of the Free University of Qom in the coronavirus epidemic based on personality traits according to the mediating role of resilience. Journal of Psychological Science. 24(152), 281-296. doi:10.61186/jps.24.152.281
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2448-fa.html
مرادی منزه، نیکوگفتار منصوره.(1404). پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانشجویان در اپیدمی کرونا بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با توجه به نقش میانجی گر تاب آوری مجله علوم روانشناختی 24 (152) :296-281 10.61186/jps.24.152.281

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2448-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، mnikoogoftar@gmail.com
چکیده:   (533 مشاهده)
زمینه: اپیدمی کرونا ویروس به عنوان یک بحران جهانی، تأثیرات عمیق و قابل توجهی بر سلامت روان و بهزیستی روانشناختی افراد، به ویژه دانشجویان، داشته است. در این دوران بحرانی، دانشجویان با چالش‌های متعددی از جمله تغییرات ناگهانی در شیوه‌های آموزشی، محدودیت‌های اجتماعی و نگرانی‌های بهداشتی مواجه شدند که می‌تواند به بروز اضطراب و افسردگی منجر شود. ویژگی‌های شخصیتی، به عنوان عوامل کلیدی در تعیین نحوه‌ی واکنش افراد به استرس و چالش‌ها، نقش مهمی در پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی ایفا می‌کنند. همچنین تاب‌آوری، به عنوان توانایی فرد در مقابله با فشارها و بازگشت به حالت عادی، می‌تواند به عنوان یک میانجی­گر در این فرآیند عمل کند.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر پیش­بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان در اپیدمی کرونا براساس ویژگی­های شخصیتی با نقش میانجی­گری تاب­آوری بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه­آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1400-1399 با تعداد 9720 نفر بود که از این تعداد 369 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی مک کری و کاستا (2008) و پرسشنامه تاب­آوری کونور و دیویدسون (2003) بودند. جهت تحلیل داده‌ها، از مدل‌سازی معادلات ساختاری با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و تاب­آوری با ویژگی­های روان­رنجوری همبستگی منفی و معناداری در سطح (001/0) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی و تاب­آوری با ویژگی­های برون­گرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن همبستگی مثبت و معناداری در سطح (001/0) وجود دارد. شاخص­های برازش بدست آمده در مجموع نشان از برازش قابل قبول داده­ها با مدل مفهومی دارد و مدل پژوهش از برازش نسبتا مناسبی برخوردار است و مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای در سطح معناداری قرار دارند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان به طور معناداری بر بهزیستی روانشناختی آن‌ها در دوران اپیدمی کرونا تأثیرگذار است و تاب‌آوری به عنوان یک عامل میانجی­گر، نقش مهمی در این رابطه ایفا می‌کند. به طور خاص، دانشجویانی که از ویژگی‌های شخصیتی مثبت و تاب‌آوری بالاتری برخوردار بودند، توانستند بهتر با چالش‌های ناشی از اپیدمی مقابله کنند و به سطح بالاتری از بهزیستی روانشناختی دست یابند.
 
متن کامل [PDF 1613 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/4/24 | انتشار: 1404/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)