مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، Suun0639@gmail.com
چکیده: (66 مشاهده)
زمینه: راهبردهای فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و موفقیت یادگیرندگان در امور تحصیلی اثری مثبت دارد؛ ولی در نظامهای آموزشی به تأثیر این آموزش بر رشد شناختی و فراشناختی توجه چندانی نشده است.
هدف: پژوهش حاضر باهدف تأثیر راهبردهای فراشناختی در رشد مهارتهای فنی، باورهای زیباشناختی و خلاقیت دانش آموزان پایه پنجم انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پایه پنجم شهر میسان است، که تعداد 70 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه چندمرحلهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 35 نفرِ (گروه کنترل 35 نفر و گروه آزمایش 35 نفر) گمارده شدند. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه استاندارد مهارت فنی از موسوی (1392)، باورهای زیباشناختی از تقیزاده و بابایی (1396) و خلاقیت تورنس انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید اساتید و متخصصان مدیریت و علومتربیتی رسید و از طریق تحلیل عاملی تأیید مورد تأیید قرار گرفت، پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ مهارتهای فنی 79/0، باورهای زیباشناختی 81/0 و خلاقیت 76/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای آزمونها از طریق نرمافزار SPSS22 در دو بخش توصیفی شامل (میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی در رشد مهارتهای فنی، باورهای زیباشناختی و خلاقیت دانشآموزان پایه پنجم اثر مثبت و معنیداری دارد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده از این مطالعه میتوان به مدیران، مشاوران و بهطورکلی مسئولان و سیاستگذاران آموزشی پیشنهاد کرد که برای بهبود و بهبود رشد مهارتهای فنی باورهای زیباشناختی و خلاقیت دانشآموزان به نقش مهم و غیرقابلانکار راهبردهای فراشناختی عنایتی ویژه داشته باشند و زمینه ایجاد و تقویت این راهبردها را با آموزش راهبردهای فراشناختی در کارگاههای آموزشی و سمینارهای معتبر و آموزنده در دانشآموزان مدارس ایجاد کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/7 | پذیرش: 1404/5/10 | انتشار: 1405/1/1
| بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |