پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 150 - ( تابستان 1404(شهریور)، 1404 )                   جلد 24 شماره 150 صفحات 227-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahseen Al-Mandal M, Hassani M, Qalavandi H. (2025). The Effectiveness of Constructivist Learning Theory on Scientific Thinking, Self-Efficacy and Academic Self-Concept of Iraqi Students. Journal of Psychological Science. 24(150), 209-227.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2476-fa.html
تحسین المندلاوی مازن، حسنی محمد، قلاوندی حسن.(1404). اثربخشی نظریه یادگیری سازنده‌گرایی بر تفکر علمی، خودکارآمدی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان عراقی مجله علوم روانشناختی 24 (150) :227-209

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2476-fa.html


دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، Mazann4085@gmail.com
چکیده:   (511 مشاهده)
زمینه: با توجه به اینکه دنیای امروز با مائل دشوار و آسان فراوانی مواجه است، باید با استفاده از فرایندهای شناختی و فکری بارآور به دنبال راهکارهای جدید بود تا بتوان مـائل را به صورت علمی، خلاق و کارآمد حل کرد. به نظر می‌رسد پرداختن به این موضوع مهم باید از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شود.
هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی نظریه یادگیری سازنده‌گرایی بر تفکر علمی، خودکارآمدی و خودپنداره تحصیلی بود.
روش: پـژوهش حاضـر یـک طـرح شبه آزمـایشی میدانی با پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان رشته طراحی دانشگاه بغداد در سال تحصیلی 2022-2023 تشکیل می‌دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشجویان رشته طراحی بود که از بین 229 دانشجو به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی و گواه گمارده شدند (هر گروه 30 نفر). قبل از آموزش برنامه مبتنی بر نظریه سازنده‌گرایی از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی (موریس، 2001) تفکرعلمی از لیانگ و همکاران (2006)، خودپنداره تحصیلی (چن و تامپسون، 2004) پیش‌آزمون به عمل آمد. سپس به گروه آزمایش در 10 جلسه نظریه یادگیری سازنده‌گرایی آموزش داده شد و به گروه گواه هیچ آموزشی ارائه نشد. پس از اتمام دورۀ آموزشی دوباره از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم­افزار SPSS.27 و به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش نظریه یادگیری سازنده‌گرایی باعث افزایش معنی‌دار تفکر علمی خودکارآمدی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان شده است (05/0 >P).
نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج می‌توان گفت، اجرای آموزش مبتنی بر نظریه سازنده‌گرایی باعث می‌شود دانشجویان با استفاده از فرضیه‌سازی، آزمایشگری و ارزیابی و توانایی حل مسائل و موضوعات درسی خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی بالاتری داشته باشند و به صورت علمی تفکر خلاق، منطقی و شهودی را پرورش دهند.
 
متن کامل [PDF 1279 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/7 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)