پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 53 - ( 3-1394 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 75-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A, Niyazi I, Taher M, Moghtadaei K, Mehry S, Mohammadi H. Analyzing and prioritizing of criteria of spouse selection in single students of Guilan university. علوم روانشناختی. 2015; 14 (53) :75-90
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-248-fa.html
حسین‌خانزاده عباسعلی، نیازی ایل امان، طاهر محبوبه، مقتدائی کمال، مهری ثریا، محمدی حاتم. شناسایی و اولویت ‌یابی ملاک های انتخاب همسر در دانشجویان مجرد دانشگاه گیلان . فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1394; 14 (53) :75-90

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-248-fa.html


دانشگاه گیلان
چکیده:   (1780 مشاهده)
ازدواج اولین و مهمترین مرحله در جریان زندگی خانوادگی است که در آن انتخاب همسر صورت می­گیرد و موفقیت در دیگر مراحل زندگی به موفقیت در این مرحله بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتیابی معیارهای انتخاب همسر در دانشجویان مجرد دانشگاه گیلان انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مجرد دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 بود که از بین آنها نمونهای به حجم 372 نفر (181پسر و191 دختر) به روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ملاک­ های انتخاب همسر پاسخ دادند. طبق نتایج تحلیل عاملی اکتشافی 6 عامل وضعیت روانشناختی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، وضعیت مذهبی بودن، وضعیت زیبایی، وضعیت ظاهری، و وضعیت اخلاق به عنوان معیارهای انتخاب همسر در دانشجویان استخراج شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر در عاملهای استخراج شده معنادار است. مهمترین عاملها برای انتخاب همسر در دانشجویان دختر وضعیت روانشناختی، اخلاق و وضعیت اقتصادی- اجتماعی و مهمترین عاملها در دانشجویان پسر وضعیت روانشناختی، اخلاق، و وضعیت ظاهری بود. اولویتبندی ملاک­های انتخابی نشان داد که برای هر دو جنس وفاداری، صداقت و متعهد بودن جز اولویتهای اصلی محسوب می ­شود. در عامل وضعیت اقتصادی-اجتماعی بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین تفاوت بین اولویتبندی ملاک‌های دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی معنادار است. تلویحات عملی یافته­های پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفت.
متن کامل [PDF 580 kb]   (400 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb