ahmadabadi F, saif A, babakhani N.
(2025). Comparison of the efficacy of computer cognitive rehabilitation training methods and concept map training on the attention, focus of ADD students. Journal of Psychological Science. 24(150), 107-126.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2540-fa.html
استاد گروه روان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، aliakbarsaif@yahoo.com
چکیده: (372 مشاهده)
زمینه: نقص توجه و تمرکز یکی از اختلالات شایع دوران کودکی و بزرگسالی است و بر روی عملکرد و انگیزه تحصیلی بسیاری از دانشآموزان تأثیر منفی بجا میگذارد. تاکنون برای بهبود توجه و تمرکز این افراد آموزشهای مختلفی مانند بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی در مطالعات جداگانه انجام شده است؛ ولی هیچ مطالعهای به مقایسه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی در جهت بهبود توجه و تمرکز نپرداخته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز دانش آموزان دارای نقص توجه و تمرکز بود.
روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی و از سری طرحهای پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دختر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دارای مشکلات نقص توجه بود که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون عملکرد دیداری – شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و آزمون محقق ساخته درک مطلب بود. گروه بازتوانی شناختی رایانهای آموزش مبتنی بر الگوی (کاپیتان لاگ، 2018) در 8 جلسه 30 دقیقهای دریافت کردند، گروه دوم آموزش نقشه مفهومی را مبتنی بر الگوی (پاپاداگیس و همکاران، 2022) همزمان دریافت کردند و گروه گواه آموزش صرف کلاسی دریافت کرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرمافزار SPSS.26 استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر توجه و تمرکز دانشآموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخشی مثبت داشته است (001/0 >P). نتایج آزمونهای تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین اثربخشی دو مداخله بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 >P). از بین دو روش آموزشی روش آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر توجه و تمرکز اثربخشتر بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادند آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر توجه و تمرکز دانشآموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخش بود درحالیکه آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز اثربخش نبود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/30 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1404/6/28
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |