پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 150 - ( تابستان 1404(شهریور)، 1404 )                   جلد 24 شماره 150 صفحات 126-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadabadi F, saif A, babakhani N. (2025). Comparison of the efficacy of computer cognitive rehabilitation training methods and concept map training on the attention, focus of ADD students. Journal of Psychological Science. 24(150), 107-126.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2540-fa.html
احمدآبادی فرخنده، سیف علی اکبر، باباخانی نرگس.(1404). مقایسه اثربخشی روش های آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای و آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز دانش آموزان ADD مجله علوم روانشناختی 24 (150) :126-107

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2540-fa.html


استاد گروه روان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، aliakbarsaif@yahoo.com
چکیده:   (372 مشاهده)
زمینه: نقص توجه و تمرکز یکی از اختلالات شایع دوران کودکی و بزرگسالی است و بر روی عملکرد و انگیزه تحصیلی بسیاری از دانش­آموزان تأثیر منفی بجا می­گذارد. تاکنون برای بهبود توجه و تمرکز این افراد آموزش­های مختلفی مانند بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی در مطالعات جداگانه انجام شده است؛ ولی هیچ مطالعه­ای به مقایسه آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی در جهت بهبود توجه و تمرکز نپرداخته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز دانش آموزان دارای نقص توجه و تمرکز بود.
روش: روش پژوهش حاضر ­آزمایشی و از سری طرح­های پیش­آزمون پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان مقطع متوسطه دختر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانش­آموزان دارای مشکلات نقص توجه بود که به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون عملکرد دیداری شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و آزمون محقق ساخته درک مطلب بود. گروه بازتوانی شناختی رایانه­ای آموزش مبتنی بر الگوی (کاپیتان لاگ، 2018) در 8 جلسه 30 دقیقه­ای دریافت کردند، گروه دوم آموزش نقشه مفهومی را مبتنی بر الگوی (پاپاداگیس و همکاران، 2022) همزمان دریافت کردند و گروه گواه آموزش صرف کلاسی دریافت کرد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرم­افزار SPSS.26 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای بر توجه و تمرکز دانش­آموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخشی مثبت داشته است (001/0 >P). نتایج آزمون­های تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین اثربخشی دو مداخله بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 >P). از بین دو روش آموزشی روش آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر توجه و تمرکز اثربخش­تر بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای بر توجه و تمرکز دانش­آموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخش بود درحالی­که آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز اثربخش نبود.
 
متن کامل [PDF 1260 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/30 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)