استاد گروه روان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، aliakbarsaif@yahoo.com
چکیده: (15 مشاهده)
زمینه: نقص توجه و تمرکز یکی از اختلالات شایع دوران کودکی و بزرگسالی است و بر روی عملکرد و انگیزه تحصیلی بسیاری از دانشآموزان تأثیر منفی بجا میگذارد. تاکنون برای بهبود توجه و تمرکز این افراد آموزشهای مختلفی مانند بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی در مطالعات جداگانه انجام شده است؛ ولی هیچ مطالعهای به مقایسه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی در جهت بهبود توجه و تمرکز نپرداخته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز دانش آموزان دارای نقص توجه و تمرکز بود.
روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی و از سری طرحهای پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دختر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دارای مشکلات نقص توجه بود که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون عملکرد دیداری – شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و آزمون محقق ساخته درک مطلب بود. گروه بازتوانی شناختی رایانهای آموزش مبتنی بر الگوی (کاپیتان لاگ، 2018) در 8 جلسه 30 دقیقهای دریافت کردند، گروه دوم آموزش نقشه مفهومی را مبتنی بر الگوی (پاپاداگیس و همکاران، 2022) همزمان دریافت کردند و گروه گواه آموزش صرف کلاسی دریافت کرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرمافزار SPSS.26 استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر توجه و تمرکز دانشآموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخشی مثبت داشته است (001/0 >P). نتایج آزمونهای تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین اثربخشی دو مداخله بازتوانی شناختی رایانهای و آموزش نقشه مفهومی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 >P). از بین دو روش آموزشی روش آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر توجه و تمرکز اثربخشتر بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادند آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر توجه و تمرکز دانشآموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخش بود درحالیکه آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز اثربخش نبود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/30 | پذیرش: 1403/7/2
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |