پیام خود را بنویسید
تابستان 1404(شهریور)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد گروه روان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، aliakbarsaif@yahoo.com
چکیده:   (15 مشاهده)
زمینه: نقص توجه و تمرکز یکی از اختلالات شایع دوران کودکی و بزرگسالی است و بر روی عملکرد و انگیزه تحصیلی بسیاری از دانش­آموزان تأثیر منفی بجا می­گذارد. تاکنون برای بهبود توجه و تمرکز این افراد آموزش­های مختلفی مانند بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی در مطالعات جداگانه انجام شده است؛ ولی هیچ مطالعه­ای به مقایسه آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی در جهت بهبود توجه و تمرکز نپرداخته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز دانش آموزان دارای نقص توجه و تمرکز بود.
روش: روش پژوهش حاضر ­آزمایشی و از سری طرح­های پیش­آزمون پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان مقطع متوسطه دختر شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانش­آموزان دارای مشکلات نقص توجه بود که به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون عملکرد دیداری شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و آزمون محقق ساخته درک مطلب بود. گروه بازتوانی شناختی رایانه­ای آموزش مبتنی بر الگوی (کاپیتان لاگ، 2018) در 8 جلسه 30 دقیقه­ای دریافت کردند، گروه دوم آموزش نقشه مفهومی را مبتنی بر الگوی (پاپاداگیس و همکاران، 2022) همزمان دریافت کردند و گروه گواه آموزش صرف کلاسی دریافت کرد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرم­افزار SPSS.26 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای بر توجه و تمرکز دانش­آموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخشی مثبت داشته است (001/0 >P). نتایج آزمون­های تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین اثربخشی دو مداخله بازتوانی شناختی رایانه­ای و آموزش نقشه مفهومی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 >P). از بین دو روش آموزشی روش آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر توجه و تمرکز اثربخش­تر بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای بر توجه و تمرکز دانش­آموزان دارای نقص توجه و تمرکز اثربخش بود درحالی­که آموزش نقشه مفهومی بر توجه و تمرکز اثربخش نبود.
 
متن کامل [PDF 1260 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/30 | پذیرش: 1403/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)