پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 152 - ( پاییز 1404(آبان)، 1404 )                   جلد 24 شماره 152 صفحات 169-153 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

cheshmazar N, telepasand S, sotodeh N. (2025). The Efficacy of Teaching vark's Cognitive Learning Styles and Metacognitive Strategies on achievement of students in subject of science. Journal of Psychological Science. 24(152), 153-169. doi:10.61186/jps.24.152.153
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2577-fa.html
چشم اذر نادر، طالع پسند سیاوش، ستوده نعمت.(1404). اثربخشی آموزش سبک‌های یادگیری شناختی وارک و راهبردهای فراشناختی برپیشرفت درس علوم دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 24 (152) :169-153 10.61186/jps.24.152.153

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2577-fa.html


استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، siatelepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (506 مشاهده)
زمینه: در پیشرفت تحصیلی، عوامل متعددی می‌توانند بر موفقیت دانش‌آموزان تأثیر بگذارند. دو رویکرد مهم و کاربردی در این زمینه، راهبردهای فراشناختی و سبک‌های یادگیری VARK هستند که هر کدام به شیوه‌ای منحصر به فرد، تلاش می‌کنند یادگیری و دست‌یابی به درک عمیق را تسهیل کنند. مطالعات قبلی اثربخشی هر یک از این رویکردها را در بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به‌طور جداگانه بررسی کرده‌اند. با این وجود، شکاف پژوهشی مهمی در مقایسه مستقیم اثربخشی این دو رویکرد برای بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سبک­های یادگیری شناختی وارک و راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت درس علوم دانش آموزان بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموز پسر مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399 بود، که براساس آخرین آمار رسمی اداره آموزش و پرورش شهر تهران برابر با 2400 دانش‌آموز است. برای انتخاب نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس در مجموع 69 دانش­آموز انتخاب شد و به سه گروه (هر گروه 23 نفر اختصاص داده شد). گروه آزمایش اول تحت آموزش راهبردهای فراشناختی (پنتریچ، 2004) قرار گرفتند؛ گروه آزمایش دوم سبک­های یادگیری وارک (فلمینگ و میلز، 1998) آموزش داده شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. ابزار گردآوری داده­ها آزمون پیشرفت تحصیلی علوم بود که توسط پژوهشگر ساخته شده بود. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر در نرم­افزار SPSS نسخه 27 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: یافته­ها نشان داد که آموزش مبتنی بر سبک‌های یادگیری شناختی وارک در پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان تأثیر دارد
(05/0 >
P). همچنین آموزش مبتنی بر راهبردهای فراشناختی در پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش­آموزان تأثیر دارد (05/0 >P) همچنین یافته­ها بیانگر این بود که اثر آموزش مبتنی بر سبک‌های یادگیری شناختی وارک و راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم متفاوت نیست (05/0 P>).

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه می‌توانند به تصمیم‌گیران و طراحان آموزشی در انتخاب روش‌های مناسب برای بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کنند. همچنین، یافته‌های پژوهش حاضر می‌توانند برای معلمان و مشاوران آموزشی به‌عنوان راهنمایی در شناسایی و به‌کارگیری روش‌های آموزشی مؤثر برای دانش‌آموزان با نیازهای یادگیری متفاوت مفید واقع شوند و بدین ترتیب، به بهبود کیفیت آموزشی و حمایت از یادگیری فعال و مستقل کمک نمایند.

 
متن کامل [PDF 1040 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/8/5 | انتشار: 1404/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)