پیام خود را بنویسید
دوره 13، شماره 50 - ( تابستان 1393 )                   جلد 13 شماره 50 صفحات 270-256 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A, Niyazi, I, Taher M, Mohammadi H, Abdi M M. (2014). The Role of Adaptive and Non-adaptive Problem Solving Styles in Explaining of Happiness. Journal of Psychological Science. 13(50), 256-270.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2595-fa.html
حسین‌ خانزاده عباسعلی، امان نیازی ایل، طاهر محبوبه، محمدی حاتم، عبدی محمدمهدی. نقش سبک‌های سازش‌یافته و سازش‌نایافتۀ حل مسأله در تبیین خشنودی مجله علوم روانشناختی 1393; 13 (50) :270-256

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2595-fa.html


عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه گیلان
چکیده:   (372 مشاهده)
خشنودی مفهومی است که شامل اجزای عاطفی، هیجانی، اجتماعی و شناختی است و عوامل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش سبک‌های حل مسألۀ سازش‌یافته و سازش‌نایافته در تبیین خشنودی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ مورد مطالعه تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 187 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سبک‌های حل مسأله کسیدی و لانگ (1996) و خشنودی آکسفورد (آرجیل، 1989) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین نمرۀ کل شادزیستی و خرده‌مقیاس‌های آن با سبک‌های حل مسئلۀ خلاقیت، اعتماد، گرایش، و مهارگری رابطۀ معنی‌دار وجود دارد، در حالی که در موارد دیگر رابطه معنی‌دار مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سبکهای حل مسأله درماندگی و اعتماد قادرند 12 درصد از واریانس کل خشنودی دانشجویان را تبیین کنند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد بین میانگین نمرات سبک حل مسأله اجتناب دانشجویان دختر و پسر  تفاوت معنادار وجود دارد، همچنین تفاوت میانگین نمرات دانشجویان مجرد و متأهل در متغیر شادزیستی و خرده‌مقیاس‌های احساس مثبت، تجربۀ مثبت، و تجربۀ منفی معنادار بود. بر اساس یافته‌های این پژوهش به‌کارگیری سبک‌های سازش‌یافته حل مسأله می‌تواند موجب خشنودی شود.
متن کامل [PDF 308 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/22 | پذیرش: 1393/6/1 | انتشار: 1393/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)