دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. نویسنده مسئول: prhosein@ut.ac.ir ، prhosein@ut.ac.ir
چکیده: (123 مشاهده)
زمینه: ناباروری، به عنوان یک عامل استرسزا و چالشبرانگیز در زندگی زوجین، به ویژه زنان، میتواند اثرات منفی چشمگیری بر سلامت روان داشته باشد. استرس ناشی از ناباروری اغلب به مشکلات روانی متعددی همچون کاهش بهزیستی روانشناختی منجر میشود. در این میان، بهزیستی روانشناختی به عنوان یک مؤلفه کلیدی در بهبود کیفیت زندگی افراد نابارور مورد توجه قرار گرفته است. علیرغم اهمیت این موضوع، هنوز شکافی در پژوهشهای مربوط به تأثیر برنامههای آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی در کاهش استرس ناباروری وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی بر کاهش استرس ناباروری در زنان نابارور بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان نابارور داوطلب لقاح خارج رحمی مراجعهکننده و تحت درمان در مرکز درمان ناباروری مامشهر تهران در سال 1402 بود که از میان آنها 80 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس استرس ناباروری (نیوتن، 1999) بود. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای مداخله آموزش مبتنی بر بهزیستی روانشناختی دریافت کرد در حالی که گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته (با اندازهگیری مکرر) و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 27 بررسی شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی بر کاهش استرس ناباروری زنان نابارور داوطلب لقاح خارج رحمی در مراحل مداخله مؤثر بود (05/0 >P) و این تغییرات در مرحله پیگیری نیز میان گروههای آزمایش و گواه پایدار بود (05/0 >P). تأثیر بسته آموزشی تنها در مؤلفه نگرانیهای ارتباطی تأیید نشد (05/0 P>).
نتیجهگیری: نشان میدهد که برنامههای آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی میتوانند به عنوان یک مداخله مؤثر برای کاهش استرس ناباروری در زنان نابارور استفاده شوند. این برنامهها میتوانند به عنوان بخشی از برنامههای جامعتر در کلینیکهای ناباروری و مراکز مشاوره برای بهبود کیفیت زندگی زنان نابارور و افزایش پذیرش آنان از شرایط خود معرفی شوند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/7 | پذیرش: 1403/9/10
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |