پیام خود را بنویسید
تابستان 1404(تیر)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، kh.momeni@razi.ac.ir
چکیده:   (375 مشاهده)
زمینه: یکی از هدف‌های نظام تعلیم و تربیت، پرورش یادگیرندگانی با انگیزه، کارآمد و هدفمند است، بررسی عوامل مرتبط با درگیری تحصیلی دانشآموزان و ارتقاء آن ضروری به نظر میرسد؛ در همین راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه کنترل روانشناختی والدین با عملکرد تحصیلی دردانش‌آموزان متوسطه دوم با میانجی­گری جهت‌گیری هدف پیشرفت و تاب‌آوری انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1403 بود؛ از این جامعه نمونه آماری به حجم 235 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحلهای انتخاب شد. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های کنترل روانشناختی والدین (سوننس و همکاران،2010)، جهت­گیری هدف پیشرفت (الیوت و مک گریگور، 2001)، تابآوری (کانر- دیویدسون، 2003) و عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) گردآوری شد. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر در نرم­افزار‌های Spss-24 و Amos-24 تجزیه تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل مفروض از برازش خوبی برخوردار است. کنترل روان شناختی تأثیرات منفی قابل توجهی بر تاب آوری
(504/0-
=β)، تسلط گرایش (458/0- =β)، و عملکرد تحصیلی (18/0- =β) دارد. همچنین تأثیر مثبت بر عملکرد - اجتنابی دارد (473/0 =β). علاوه بر این، تاب آوری (286/0 =β) و تسلط گرایش (293/0- =β) تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دارند، در حالی که عملکرد - اجتنابی تأثیر منفی دارد (173/0- =β). به طور غیرمستقیم، کنترل روان شناختی از طریق تاب آوری (144/0- =β)، تسلط گرایش (134/0- =β)، و عملکرد اجتنابی (082/0- =β) بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی دارد (05/0 p<).

نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کنترل روانشناختی، تاب آوری و جهت گیری هدف بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار است، بنابراین با ایجاد آگاهی و آموزش می‌توان بر نتایج تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانش­آموزان تأثیر گذاشت و باعث افزایش عملکرد تحصیلی شد.


 
متن کامل [PDF 1317 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/17 | پذیرش: 1403/10/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)