استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، kh.momeni@razi.ac.ir
چکیده: (375 مشاهده)
زمینه: یکی از هدفهای نظام تعلیم و تربیت، پرورش یادگیرندگانی با انگیزه، کارآمد و هدفمند است، بررسی عوامل مرتبط با درگیری تحصیلی دانشآموزان و ارتقاء آن ضروری به نظر میرسد؛ در همین راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان بسیار حائز اهمیت است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه کنترل روانشناختی والدین با عملکرد تحصیلی دردانشآموزان متوسطه دوم با میانجیگری جهتگیری هدف پیشرفت و تابآوری انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1403 بود؛ از این جامعه نمونه آماری به حجم 235 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای کنترل روانشناختی والدین (سوننس و همکاران،2010)، جهتگیری هدف پیشرفت (الیوت و مک گریگور، 2001)، تابآوری (کانر- دیویدسون، 2003) و عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) گردآوری شد. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر در نرمافزارهای Spss-24 و Amos-24 تجزیه تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل مفروض از برازش خوبی برخوردار است. کنترل روان شناختی تأثیرات منفی قابل توجهی بر تاب آوری
(504/0- =β)، تسلط – گرایش (458/0- =β)، و عملکرد تحصیلی (18/0- =β) دارد. همچنین تأثیر مثبت بر عملکرد - اجتنابی دارد (473/0 =β). علاوه بر این، تاب آوری (286/0 =β) و تسلط – گرایش (293/0- =β) تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دارند، در حالی که عملکرد - اجتنابی تأثیر منفی دارد (173/0- =β). به طور غیرمستقیم، کنترل روان شناختی از طریق تاب آوری (144/0- =β)، تسلط – گرایش (134/0- =β)، و عملکرد – اجتنابی (082/0- =β) بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی دارد (05/0 p<).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کنترل روانشناختی، تاب آوری و جهت گیری هدف بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار است، بنابراین با ایجاد آگاهی و آموزش میتوان بر نتایج تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر گذاشت و باعث افزایش عملکرد تحصیلی شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/17 | پذیرش: 1403/10/20
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |