استادیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). ، Zamanpour@atu.ac.ir
چکیده: (173 مشاهده)
زمینه: هوش ورزشی به عنوان توانایی پردازش و واکنش مؤثر به محرکهای محیطی نقش کلیدی ایفا میکند.. بسیاری از مطالعات به اهمیت مؤلفههای هوش در موفقیت ورزشی پرداختهاند، اما ابزارهای موجود تنها به ارزیابی جنبههای محدودی از هوش ورزشی پرداخته و به طور جامع تواناییهای چندگانه ورزشکاران را در شرایط پویا نمیسنجند. این شکاف پژوهشی نیاز به طراحی ابزاری جامع را برجسته میسازد که بتواند با ارزیابی چندبعدی، درک دقیقتری از توانمندیهای شناختی و عملکردی ورزشکاران ارائه دهد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و ارائه هنجارهای ابزار هوش ورزشی در میان ورزشکاران و غیرورزشکاران در سال 1401 بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و از نوع توسعه ابزار بود. جامعه آماری شامل تمامی ورزشکاران و غیرورزشکاران 16 تا 35 ساله استان البرز بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 624 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش علاوه ابزار هوش ورزشی (پژوهشگرساخته، 1403) از آزمون هوش (کتل، 1961) استفاده شد. جهت تحلیل آماری از مدلهای چندبعدی نظریه سؤال پاسخ، آلفای طبقهبندیشده، آلفای کرانباخ، رتبههای درصدی و نمرات T استفاده شد و دادهها با نرمافزارهای SPSS نسخه 27، نرم افزار R نسخه 4.0.2 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج بررسی روایی ابزار با مدلهای چندبعدی نظریه سؤال پاسخ، پنج عامل ابزار هوش ورزشی تأیید کرد. همچنین همبستگی بین هر یک از ابعاد ابزار هوش ورزشی با آزمون هوش کتل نیز مثبت معنی دار بود (05/0 >P) که نشان داد روایی ملاکی نیز برقرار است. اعتبار ابزار هوش ورزشی با روش آلفایکرونباخ برای هر یک از پنج عامل آن بیشتر از 6/0 محاسبه شد که مطلوب و قابلپذیرش بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی هوش ورزشی بهویژه بین نوجوانان ورزشکار، میتوان تأیید کرد که ابزار هوش ورزشی، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی هوش ورزشی افراد بزرگسال 16 تا 35 سال است و براساس هنجارهای ارائه شده می توان وضعیت فرد را در جامعه تعیین کرد. لذا توصیه میشود از این ابزار برای سنجش هوش ورزشی استفاده شود و براساس آن به تعیین نیازهای آموزشی پرداخته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/25 | پذیرش: 1403/1/27
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |