پیام خود را بنویسید
پاییز 1404(آبان)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. ، j.mohammadzadeh@ilam.ac.ir
چکیده:   (106 مشاهده)
زمینه: منشأ چالش­های دانش­آموزان، می­تواند طرحواره­های ناسازگار دوران کودکی باشد که به سرزندگی تحصیلی بستگی داشته و حمایت های اجتماعی ادراک شده، تأثیر زیادی بر افراد دارد. بنابراین ‍بررسی رابطه طرحواره­های ناسازگار اولیه با سرزندگی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده ضروری است.
هدف: این پژوهش با هدف پیش­بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس طرحواره دیگر جهت­مندی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در دانش­آموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال (1403) بودکه تعداد (5155) نفر می باشد که تعداد (358) دانش­آموز به نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای در سال 1403 انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانی­زاده (1391)، فرم کوتاه طرحواره دیگر جهت­مندی یانگ و همکاران (1998) و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) استفاده شد. در این پژوهش رابطه بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و مدل پژوهش با تکنیک مدل­سازی معادلات ساختاری آزمون شد (05/0 p). تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای آماری SPSS-28 و AMOS-24 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که مدل مفهومی از برازش مطلوبی برخوردار بود و تمامی روابط بین متغیرها معنادار بودند (05/0 p<). حمایت اجتماعی ادراک‌شده تأثیر مستقیم مثبت و طرحواره دیگر جهت‌مندی تأثیر مستقیم منفی بر سرزندگی تحصیلی داشتند و مجموعاً 23 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. همچنین، حمایت اجتماعی ادراک‌شده نقش میانجی‌گر معناداری در رابطه طرحواره دیگر جهت‌مندی با سرزندگی تحصیلی ایفا کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که حمایت اجتماعی ادراک‌شده و طرحواره دیگر جهت‌مندی، پیش‌بینی‌کننده‌های مهمی برای سرزندگی تحصیلی هستند، به‌طوری‌که حمایت اجتماعی بالاتر با سرزندگی بیشتر و دیگر جهت‌مندی شدیدتر با سرزندگی کمتر همراه است. این یافته‌ها تلویحات مهمی برای طراحی مداخلات با هدف ارتقای سرزندگی تحصیلی دارد، که می‌تواند بر تقویت منابع حمایتی و تعدیل طرحواره‌های ناسازگار متمرکز باشد.
 
متن کامل [PDF 1124 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1403/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)