پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 152 - ( پاییز 1404(آبان)، 1404 )                   جلد 24 شماره 152 صفحات 279-263 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eidi S, Mohammadzadeh J. (2025). The relationship between early maladaptive schema of other directedness with academic buoyancy and the mediating role of perceived social support. Journal of Psychological Science. 24(152), 263-279. doi:10.61186/jps.24.152.263
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2795-fa.html
عیدی سارا، محمد زاده جهانشاه.(1404). رابطه طرحواره ناسازگار اولیه دیگر جهت مندی با سرزندگی تحصیلی: با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده مجله علوم روانشناختی 24 (152) :279-263 10.61186/jps.24.152.263

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2795-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. ، j.mohammadzadeh@ilam.ac.ir
چکیده:   (602 مشاهده)
زمینه: منشأ چالش­های دانش­آموزان، می­تواند طرحواره­های ناسازگار دوران کودکی باشد که به سرزندگی تحصیلی بستگی داشته و حمایت های اجتماعی ادراک شده، تأثیر زیادی بر افراد دارد. بنابراین ‍بررسی رابطه طرحواره­های ناسازگار اولیه با سرزندگی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده ضروری است.
هدف: این پژوهش با هدف پیش­بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس طرحواره دیگر جهت­مندی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در دانش­آموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال (1403) بودکه تعداد (5155) نفر می باشد که تعداد (358) دانش­آموز به نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای در سال 1403 انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانی­زاده (1391)، فرم کوتاه طرحواره دیگر جهت­مندی یانگ و همکاران (1998) و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) استفاده شد. در این پژوهش رابطه بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و مدل پژوهش با تکنیک مدل­سازی معادلات ساختاری آزمون شد (05/0 p). تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای آماری SPSS-28 و AMOS-24 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که مدل مفهومی از برازش مطلوبی برخوردار بود و تمامی روابط بین متغیرها معنادار بودند (05/0 p<). حمایت اجتماعی ادراک‌شده تأثیر مستقیم مثبت و طرحواره دیگر جهت‌مندی تأثیر مستقیم منفی بر سرزندگی تحصیلی داشتند و مجموعاً 23 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. همچنین، حمایت اجتماعی ادراک‌شده نقش میانجی‌گر معناداری در رابطه طرحواره دیگر جهت‌مندی با سرزندگی تحصیلی ایفا کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که حمایت اجتماعی ادراک‌شده و طرحواره دیگر جهت‌مندی، پیش‌بینی‌کننده‌های مهمی برای سرزندگی تحصیلی هستند، به‌طوری‌که حمایت اجتماعی بالاتر با سرزندگی بیشتر و دیگر جهت‌مندی شدیدتر با سرزندگی کمتر همراه است. این یافته‌ها تلویحات مهمی برای طراحی مداخلات با هدف ارتقای سرزندگی تحصیلی دارد، که می‌تواند بر تقویت منابع حمایتی و تعدیل طرحواره‌های ناسازگار متمرکز باشد.
 
متن کامل [PDF 1124 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار: 1404/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)