دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. ، j.mohammadzadeh@ilam.ac.ir
چکیده: (106 مشاهده)
زمینه: منشأ چالشهای دانشآموزان، میتواند طرحوارههای ناسازگار دوران کودکی باشد که به سرزندگی تحصیلی بستگی داشته و حمایت های اجتماعی ادراک شده، تأثیر زیادی بر افراد دارد. بنابراین بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با سرزندگی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده ضروری است.
هدف: این پژوهش با هدف پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس طرحواره دیگر جهتمندی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال (1403) بودکه تعداد (5155) نفر می باشد که تعداد (358) دانشآموز به نمونهگیری تصادفی خوشهای در سال 1403 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانیزاده (1391)، فرم کوتاه طرحواره دیگر جهتمندی یانگ و همکاران (1998) و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) استفاده شد. در این پژوهش رابطه بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و مدل پژوهش با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد (05/0 ≥p). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-28 و AMOS-24 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که مدل مفهومی از برازش مطلوبی برخوردار بود و تمامی روابط بین متغیرها معنادار بودند (05/0 p<). حمایت اجتماعی ادراکشده تأثیر مستقیم مثبت و طرحواره دیگر جهتمندی تأثیر مستقیم منفی بر سرزندگی تحصیلی داشتند و مجموعاً 23 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. همچنین، حمایت اجتماعی ادراکشده نقش میانجیگر معناداری در رابطه طرحواره دیگر جهتمندی با سرزندگی تحصیلی ایفا کرد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که حمایت اجتماعی ادراکشده و طرحواره دیگر جهتمندی، پیشبینیکنندههای مهمی برای سرزندگی تحصیلی هستند، بهطوریکه حمایت اجتماعی بالاتر با سرزندگی بیشتر و دیگر جهتمندی شدیدتر با سرزندگی کمتر همراه است. این یافتهها تلویحات مهمی برای طراحی مداخلات با هدف ارتقای سرزندگی تحصیلی دارد، که میتواند بر تقویت منابع حمایتی و تعدیل طرحوارههای ناسازگار متمرکز باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1403/12/26
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |