دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 945-950 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salari P, tavan A. Study professional needs of Graduated New teachers of Farhangian University in Farsi language education in elementary school. علوم روانشناختی. 2019; 17 (72) :945-950
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-28-fa.html
سالاری پروین، توان عباس. بررسی نیازهای حرفه ای نو معلمان دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان در زمینه ی آموزش زبان فارسی در دوره ی ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (72) :945-950

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-28-fa.html


دانشگاه فرهنگیان، تهران
چکیده:   (109 مشاهده)
زمینه: دانشگاه فرهنگیان بستر اصلی تأمین نیروی انسانی کارآمد جهت رفع نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای حرفه­ای نومعلمان دانش ­آموخته دانشگاه فرهنگیان در زمینۀ آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی بود. روش: این تحقیق به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه فارغ التحصیلان رشته علوم ­تربیتی پردیس­ های شهید باهنر و خواجه نصیر کرمان بودند که 384  نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع ­آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که ضریب پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0/91 بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ­ای و تحلیل واریانس) استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج تحقیق حاکی از این بود که توانایی دانشجو معلمان در چهار بعد واژه آموزی، دانش زبانی، رسم­ الخط و برگرداندن شعر به نثر از حد متوسط کمتر بود و بین دانشجو معلمان پسر و دختر در توانایی واژه­آموزی و دانش­ زبانی تفاوت معنادار در سطح (0/01>P)، و در دانش رسم ­الخط تفاوت معنادار در سطح (0/05>P) وجود دارد. همچنین در توانایی برگردان شعر به نثر بین دانشجو معلمان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده  نگردید. نتیجه­ گیری:  لذا می ­توان نتیجه­ گیری کرد، برای تربیت مؤثر معلمان ابتدا باید ماهیت شغلی آنها و سپس نیازمندی­ های متناسب با این ماهیت را درک کرد تا بتوان برنامه‌های آموزشی لازم را در این زمینه طراحی و اجرا کرد.
متن کامل [PDF 351 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb