پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 950-945 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salari P, tavan A. (2019). Study professional needs of Graduated New teachers of Farhangian University in Farsi language education in elementary school. Journal of Psychological Science. 17(72), 945-950.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-28-fa.html
سالاری پروین، توان عباس. بررسی نیازهای حرفه ای نو معلمان دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان در زمینه ی آموزش زبان فارسی در دوره ی ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (72) :950-945

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-28-fa.html


دانشگاه فرهنگیان، تهران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (3547 مشاهده)
زمینه: دانشگاه فرهنگیان بستر اصلی تأمین نیروی انسانی کارآمد جهت رفع نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای حرفه­ای نومعلمان دانش ­آموخته دانشگاه فرهنگیان در زمینۀ آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی بود. روش: این تحقیق به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه فارغ التحصیلان رشته علوم ­تربیتی پردیس­ های شهید باهنر و خواجه نصیر کرمان بودند که 384  نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع ­آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که ضریب پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0/91 بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ­ای و تحلیل واریانس) استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج تحقیق حاکی از این بود که توانایی دانشجو معلمان در چهار بعد واژه آموزی، دانش زبانی، رسم­ الخط و برگرداندن شعر به نثر از حد متوسط کمتر بود و بین دانشجو معلمان پسر و دختر در توانایی واژه­آموزی و دانش­ زبانی تفاوت معنادار در سطح (0/01>P)، و در دانش رسم ­الخط تفاوت معنادار در سطح (0/05>P) وجود دارد. همچنین در توانایی برگردان شعر به نثر بین دانشجو معلمان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده  نگردید. نتیجه­ گیری:  لذا می ­توان نتیجه­ گیری کرد، برای تربیت مؤثر معلمان ابتدا باید ماهیت شغلی آنها و سپس نیازمندی­ های متناسب با این ماهیت را درک کرد تا بتوان برنامه‌های آموزشی لازم را در این زمینه طراحی و اجرا کرد.
متن کامل [PDF 351 kb]   (1920 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/1 | انتشار: 1397/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)