پیام خود را بنویسید
بهار 1405(فروردین)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، shasanz@ut.ac.ir
چکیده:   (42 مشاهده)
زمینه: اختلال یادگیری خواندن یکی از شایع­ترین اختلالات یادگیری است که می­تواند موجب مشکلات بسیاری در زمینه­های دیگر یادگیری، اجتماعی، هیجانی و رفتاری شود. بنابراین مداخله زودهنگام در افراد دارای مشکلات خواندن از اولویت­های آموزشی و درمانی است. برای مداخله به­موقع، ارزیابی و تشخیص افراد دارای اختلال خواندن گام بسیار مهمی است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آزمون خواندن جحش در تشخیص نارساخوانی در کودکان فارسی زبان دوره اول دبستان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی از نوع آزمون­سازی بود. جامعه آماری دانش­آموزان دوره اول دبستان شهر تهران در سال 1403-1402 بود. نمونه 700 نفر از دانش­آموزان دوره اول دبستان به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند و با آزمون خواندن جحش مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی محتوا با نظر ده متخصص با استفاده از شاخص روایی محتوا (CVI) ارزیابی شد. جهت روایی تشخیصی با مقایسه بین گروهی آزمون خواندن با استفاده از آزمون t و جهت بررسی روایی سازه تحولی با مقایسه پایه­های تحصیلی در آزمون خواندن با استفاده از آزمون F و پایایی با استفاده از ضریب کودر-ریچاردسون و بازآزمایی با استفاده از نرم­افزار SPSS و AMOS ارزیابی شد.
یافته ­ها: نتایج مقایسه میانگین نمرات آزمون خواندن دوره اول دبستان بین دو گروه نرمال و دارای اختلال یادگیری نشان‌دهنده تفاوت‌های معنادار در تمام خرده‌آزمون‌ها است. این نتایج نشان می‌دهد که کودکان دارای اختلال یادگیری در تمام جنبه‌های مرتبط با مهارت‌های خواندن به‌طور قابل‌توجهی ضعیف‌تر از کودکان نرمال عمل کرده‌اند و آزمون خواندن توانسته است به‌خوبی این تفاوت‌ها را شناسایی کند. همچنین نتایج مقایسه میانگین نمرات آزمون خواندن در سه پایه تحصیلی اول، دوم و سوم دبستان نشان‌دهنده پیشرفت معنادار مهارت‌های خواندن با افزایش سن و پایه تحصیلی است. به طور کلی، در اکثر خرده‌آزمون‌ها، میانگین نمرات دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر از پایه‌های پایین‌تر بیشتر است و تفاوت‌ها از نظر آماری معنادار هستند (001/0 >p).
نتیجه‌گیری: نتیجه پژوهش نشان می­دهد که آزمون خواندن جحش دارای روایی تشخیصی است و می­توان برای تشخیص نارساخوانی در کودکان فارسی­زبان دوره اول دبستان از این آزمون استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 1077 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/26 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1405/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)