Shokri L, Mehri nia F. (2020). Effectiveness of self - differentiation training on psychological resilience and feeling entrapment in the mothers of the children with attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD).
Journal of Psychological Science.
19(92), 1031-1040.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-362-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران(نویسنده مسئول) ، Shokri.leyla@Gmail.com
چکیده: (2810 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی اثر بخشی آموزش خودمتمایز سازی و بررسی انعطاف پذیری روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کم توجهی پرداخته اند. اما پژوهش پیرامون اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر انعطافپذیری روانشناختی و احساس گرفتاری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی مغفول مانده است. هدف: بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر انعطافپذیری روانشناختی و احساس گرفتاری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی شهر اهواز در سال تحصیلی 1397 بود. نمونه شامل 30 نفر از مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، آموزش خودمتمایزسازی (کاظمیان و اسمعیلی، 1391) را طی ده جلسه دریافت کردند و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و واندروال، 2010)، احساس گرفتاری (گیلبرت و آلان، 1998) و پرسشنامه کانرز معلمان (بروک و کلینتون، 2007) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر انعطافپذیری روانشناختی و احساس گرفتاری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی تأثیر معناداری داشته است (0/001 p<). علاوه بر این نتایج نشان داد که این آموزش توانسته تأثیر خود را در زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (0/01p<). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودمتمایزسازی با بهرهگیری از فنون اجتماعی و هیجانی میتواند انعطافپذیری روانشناختی و احساس گرفتاری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس آموزش خودمتمایزسازی میتواند به عنوان روشی کارآ، جهت بهبود انعطافپذیری روانشناختی و کاهش احساس گرفتاری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/17 | پذیرش: 1399/6/1 | انتشار: 1399/8/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |