دوره 18، شماره 84 - ( 12-1398 )                   جلد 18 شماره 84 صفحات 2329-2336 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zolfaghari H. The effectiveness of metacognitive strategies of SQP4R on critical thinking of distance education’s students. علوم روانشناختی. 2020; 18 (84) :2329-2336
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-508-fa.html
ذوالفقاری حسین. تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (SQP4R) بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (84) :2329-2336

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-508-fa.html


استادیار دانشگاه پیام نور همدان ، همدان ، ایران
چکیده:   (428 مشاهده)
زمینه: «تفکر انتقادی» فرآیندی است که به منظور تفسیر و ارزیابی اطلاعات و تجربیات مورد استفاده قرار می ­گیرد. اما مسئله اصلی اینست، آیا آموزش راهبردهای فراشناختی بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر ارتقاء «تفکر انتقادی» دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش: پژوهش از پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح نوع پیش ­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام­ نور استان همدان در سال تحصیلی 98-97 بود، تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار عبارتند از: پرسشنامۀ تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و جلسات آموزشی راهبردهای فراشناختی (نادی، گردان شکن و گلپرور، 1390). نتایج با روش آنالیز کواریانس تحلیل شد. یافته ­ها: آموزش راهبردهای فراشناختی بر تفکر انتقادی دانشجویان اثربخش بود (0/01>P). نتیجه ­گیری: برای افزایش تفکر انتقادی دانشجویان می­ توان از آموزش راهبردهای فراشناختی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 547 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/21 | پذیرش: 1398/11/15 | انتشار: 1398/11/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb