دوره 19، شماره 86 - ( 2-1399 )                   جلد 19 شماره 86 صفحات 237-243 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidari S. The effect of verbal instructions during observational training on overarm throwing in children with autism spectrum disorder. علوم روانشناختی. 2020; 19 (86) :237-243
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-686-fa.html
حیدری سوری. تأثیر رهنمودهای کلامی حین تمرینات مشاهده ای بر عملکرد پرتاب از بالای شانه کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (86) :237-243

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-686-fa.html


گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
چکیده:   (58 مشاهده)
زمینه: در تحقیقات متعدد اثربخشی دستوراالعمل ­های کلامی و تمرینات مشاهده­ ای به صورت مجزا نشان داده شده است اما اثر همزمان این دو متغیر بر عملکرد حرکتی کودکان اوتیسم هنوز مبهم است. هدف: تعیین اثر دو نوع دستورالعمل کلامی توجه به اثرات و الگوی حرکت هنگام مشاهده الگو بر عملکرد پرتاب از بالای شانه کودکان اوتیسم بود. روش: این پژوهش شبه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان اوتیسم مرکز نیک­ اندیشان شهرستان ساری بودند (68 نفر) که تعداد 24 کودک 7 تا 10 سال اوتیسم بصورت دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه الگودهی - تمرکز روی الگوی حرکت و الگودهی - تمرکز روی اثرات حرکت قرار گرفتند. تمرینات (بر اساس العبود و همکاران، 2002) هر دو گروه شامل مشاهده 10 بار مدل ماهر پرتاب از بالای شانه بود با این تفاوت که قبل از آن هر گروه دستورالعمل توجهی مربوط به خود را دریافت می‌کرد. قبل و بعد از مداخلات عملکرد حرکتی هر دو گروه توسط آزمون پرتاب از بالای شانه (چیوویاکوفسکی و همکاران، 2008) ارزیابی و از طریق آزمون ­های تحلیل واریانس مرکب، t مستقل و همبسته تحلیل گردید. یافته ­ها: هر دو گروه افزایش معنی ­داری در عملکرد پرتاب از بالای شانه از پیش­ آزمون تا پس­آزمون نشان دادند (0/05p≤). در مرحله پس­ آزمون نیز گروه الگودهی - تمرکز روی اثرات حرکت نسبت به گروه الگودهی - تمرکز روی الگوی حرکت به طور معنی­ داری عملکرد بالاتری داشت (0/05p≤). نتیجه­ گیری: ارائه دستورالعمل ­های کلامی به اثرات حرکت الگوی مشاهده ­ای موجب بهبود عملکرد حرکتی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم می ­شود.

متن کامل [PDF 554 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb