پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 86 - ( 2-1399 )                   جلد 19 شماره 86 صفحات 243-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidari S, Sheikh M, Abbaskhanian A. (2020). The effect of verbal instructions during observational training on overarm throwing in children with autism spectrum disorder. Journal of Psychological Science. 19(86), 237-243.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-686-fa.html
حیدری سوری، شیخ محمود، دانشفر افخم، عباسخانیان علی. تأثیر رهنمودهای کلامی حین تمرینات مشاهده ای بر عملکرد پرتاب از بالای شانه کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (86) :243-237

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-686-fa.html


استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
چکیده:   (2242 مشاهده)
زمینه: در تحقیقات متعدد اثربخشی دستوراالعمل ­های کلامی و تمرینات مشاهده­ ای به صورت مجزا نشان داده شده است اما اثر همزمان این دو متغیر بر عملکرد حرکتی کودکان اوتیسم هنوز مبهم است. هدف: تعیین اثر دو نوع دستورالعمل کلامی توجه به اثرات و الگوی حرکت هنگام مشاهده الگو بر عملکرد پرتاب از بالای شانه کودکان اوتیسم بود. روش: این پژوهش شبه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان اوتیسم مرکز نیک­ اندیشان شهرستان ساری بودند (68 نفر) که تعداد 24 کودک 7 تا 10 سال اوتیسم بصورت دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه الگودهی - تمرکز روی الگوی حرکت و الگودهی - تمرکز روی اثرات حرکت قرار گرفتند. تمرینات (بر اساس العبود و همکاران، 2002) هر دو گروه شامل مشاهده 10 بار مدل ماهر پرتاب از بالای شانه بود با این تفاوت که قبل از آن هر گروه دستورالعمل توجهی مربوط به خود را دریافت می‌کرد. قبل و بعد از مداخلات عملکرد حرکتی هر دو گروه توسط آزمون پرتاب از بالای شانه (چیوویاکوفسکی و همکاران، 2008) ارزیابی و از طریق آزمون ­های تحلیل واریانس مرکب، t مستقل و همبسته تحلیل گردید. یافته ­ها: هر دو گروه افزایش معنی ­داری در عملکرد پرتاب از بالای شانه از پیش­ آزمون تا پس­آزمون نشان دادند (0/05p≤). در مرحله پس­ آزمون نیز گروه الگودهی - تمرکز روی اثرات حرکت نسبت به گروه الگودهی - تمرکز روی الگوی حرکت به طور معنی­ داری عملکرد بالاتری داشت (0/05p≤). نتیجه­ گیری: ارائه دستورالعمل ­های کلامی به اثرات حرکت الگوی مشاهده ­ای موجب بهبود عملکرد حرکتی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم می ­شود.

متن کامل [PDF 5153 kb]   (1466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/6 | پذیرش: 1398/12/28 | انتشار: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)