پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 74 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 74 صفحات 215-222 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri L, Ebrahimi Moghadam H, Babakhani N. Structural model of predicting academic engagement based on cognitive ability and socioeconomic status by mediating academic enthusiasm in students . علوم روانشناختی. 2019; 18 (74) :215-222
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-92-fa.html
امیری لیلا، ابراهیمی مقدم حسین، باباخانی نرگس. الگوی ساختاری پیش بینی درگیری تحصیلی بر اساس توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با میانجی گری اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (74) :215-222

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-92-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
چکیده:   (1179 مشاهده)
زمینه: درگیری تحصیلی از متغیرهای تأثیرگذار در حوزه آموزش و یادگیری است که از عوامل مختلفی تأثیر می ­پذیرد، اما  توانایی شناختی، وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اشتیاق تحصیلی چگونه تاثیر دارد؟ هدف: این پژوهش به منظور بررسی الگوی ساختاری پیش ­بینی درگیری تحصیلی بر اساس توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با میانجی­ گری اشتیاق تحصیلی در دانش ­آموزان دختر متوسطه شهرستان رومشکان در سال  97-96 انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه ­ی آماری پژوهش، شامل کلیه دانش­ آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رومشکان بود که با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ای تعداد 317 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اطلاعات جمعیت­ شناختی بودند. برای تحلیل داده­ ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ ها: نتایج بیانگر اثرات معنی­ دار مستقیم توانایی شناختی، وضعیت اجتماعی - اقتصادی، و اشتیاق تحصیلی بر درگیری تحصیلی و همچنین اثرات معنی­ دار مستقیم توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی بر اشتیاق تحصیلی بود(0/05P<). همچنین،  توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی  اثرات غیرمستقیم معناداری  به واسطه­ اشتیاق تحصیلی بر درگیری تحصیلی داشتند(0/05P<). همچنین، نتایج نشان داد که مدل طراحی شده با داده­ های نمونه ­ این پژوهش برازش مناسبی داشت. نتیجه­ گیری: بنابراین الگوی ساختاری مذکور می تواند میزان درگیری تحصیلی دانش­ آموزان را با توجه به متغیرهای توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اشتیاق تحصیلی  پیش بینی کند.
متن کامل [PDF 483 kb]   (712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/9 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb