پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 47-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

babaei A, vahedi S, adib Y, imanzadeh A. Lived experience of adolescent boys with the moral disengagement mechanism and bullying: a grounded theory study. علوم روانشناختی. 2021; 20 (97) :47-62
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-945-fa.html
بابایی ابوالفضل، واحدی شهرام، ادیب یوسف، ایمان زاده علی. تجربه زیستۀ نوجوانان پسر از مکانیسم بی‌تفاوتی اخلاقی و قلدری: یک مطالعۀ نظریۀ زمینه‌ای. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (97) :47-62

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-945-fa.html


استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (113 مشاهده)
زمینه: قلدری به‌عنوان یکی از مسائل حل‌نشده در مدارس، پیامدهای نامطلوبی به بار می‌آورد، در ارتباط با قلدری عواملِ مؤثر نظیر بی‌تفاوتی اخلاقی حائز اهمیت است. با این ‌وجود مطالعۀ کیفی که به تدوین مدل بی‌تفاوتی اخلاقی و قلدری بپردازد انجام نشده است. هدف: کشف عوامل زمینه‌ای، فرآیندی و پیامدیِ بی‌تفاوتی اخلاقی در قلدری بود. روش: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی با روش نظریه زمینه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دورۀ متوسطۀ اول و دوم در شهر ابهر بود. از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 17 دانش‌آموز، با میانگین سنی 5/15 سال در طی سال تحصیلی 98-97 انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مطالعۀ حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تحلیل داده‌ها بر اساس روش‌شناسی کوربین و اشتراوس (2008) استفاده از نرم‌افزار ATLAS.ti 8 نسخۀ 2017 انجام شد. یافته‌ها: از میان 630 کد اولیه، 19 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی به دست آمد. نتایج حاصل نشان داد که طبقۀ مرکزی باورها و نگرش کارکردی به قلدری، تحت تأثیر عواملِ زیربنایی شامل تجربه‌های تعیین گر و جوّ خشونت و قلدری و عوامل فرآیندی شامل ادراک شناختی هیجانی ضعیف، ادراک اجتماعی معیوب و اِسنادهای بیرونی قرار دارد. نتیجه‌گیری: عوامل زمینه‌ای، فرآیندی و مقوله‌های مرتبط، منجر به استفاده از مکانیسم بی‌تفاوتی اخلاقی در ارتکاب قلدری را می‌شود.
متن کامل [PDF 667 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb