پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 98 - ( بهار1400(اردیبهشت)، 1400 )                   جلد 20 شماره 98 صفحات 171-184 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

basiri N, hadianfard H, rahimi C, aflakseir A. The effect of transcranial direct current stimulation on improving emotional and cognitive function of adults adhd. علوم روانشناختی. 2021; 20 (98) :171-184
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-952-fa.html
بصیری نوشین، هادیان فرد حبیب، رحیمی چنگیز، افلاک سیر عبدالعزیز. بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراقشری مغز بر بهبود عملکرد شناختی و هیجانی بزرگسالان دارای اختلال کمبود توجه / بیش فعالی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (98) :171-184

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-952-fa.html


دانشگاه شیراز
چکیده:   (216 مشاهده)
زمینه: اختلال کمبود توجه / بیش ­فعالی یک اختلال عصبی تحولی مربوط به دوران کودکی است که می ­تواند تا دوران بزرگسالی نیز ادامه یابد؛ اما اکثر پژوهش ­ها به بررسی انواع درمان­ ها در دوره کودکی پرداخته­ اند و اهمیت این اختلال در بزرگسالی نادیده گرفته شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحریک الکتریکی فراقشری مغز بر بهبود علائم هیجانی و شناختی بزرگسالان مبتلا به اختلال ADHD انجام شد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی همراه با پیش ­آزمون و پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال ADHD در شهر اصفهان بودند که به یکی از مراکز بزرگ مجهز به درمان­های نوروتراپی مراجعه نموده بودند (120 نفر). نمونه شامل 40 نفر از این افراد بودند (2 گروه 20 نفری). جلسات مداخله شامل 15 جلسه­ با پروتکل درمانی تحریک نقاط جلویی سر شامل F3 و F4 بود. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس خود ­گزارش­ دهی اختلال کمبود توجه / بیش ­فعالی بزرگسالان (2003)، آزمون استروپ (1935)، آزمون دسته ­بندی کارت ­های ویسکانسین (1984)، آزمون برج لندن (1982)، آزمون عملکرد مداوم (1956)، مقیاس مشکلات در تنظیم هیجان (2004) و آزمون تکانشگری آیزنک (1977) بودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۱ و روش تحلیل کوواریانس تجزیه ‌و‌ تحلیل شدند. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که تحریک الکتریکی فراقشری مغز به­ طور معناداری بر اکثر مؤلفه ­های بررسی شده در این پژوهش مؤثر بود (0/005 p<). تنها در میانگین مؤلفه فزون­ کنشی پس از دریافت تحریک الکتریکی فراقشری مغزی بین دو گروه تفاوت معناداری ملاحظه نشد. نتیجه ­گیری: می ­توان نتیجه گرفت که تحریک الکتریکی فراقشری مغزی می­ تواند به عنوان درمان واحد و یا در کنار درمان ­های روانشناختی دیگر برای درمان اختلال ADHD مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 772 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/21 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb