پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 138 - ( تابستان 1403(شهریور)، 1403 )                   جلد 23 شماره 138 صفحات 278-261 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abasi M, ghadampour E, bahrami E, musaei M A. (2024). Investigating the moderating role of mindfulness in the relationship between childhood trauma and addiction to mobile-based social networks in the high school students. Journal of Psychological Science. 23(138), 261-278. doi:10.52547/JPS.23.138.261
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2436-fa.html
عباسی محمد، قدم پور عزت اله، بهرامی عرفان، موسایی محمد امین. بررسی نقش تعدیل کننده ی ذهن آگاهی در رابطه بین ترومای دوران کودکی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل در دانش آموزان دوره دوم متوسطه مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (138) :278-261 10.52547/JPS.23.138.261

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2436-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده:   (433 مشاهده)
زمینه: اعتیاد به شبکه ­های اجتماعی به انگیزه ­ها و هوس­ های غیرقابل کنترل قوی برای استفاده از تلفن همراه اشاره دارد. علت این اعتیاد می ­تواند عاملی مثل تروماهای دوران کودکی افراد باشد. در مورد رابطه ­ی تروماهای دوران کودکی و اعتیاد به شبکه­ های اجتماعی مبتنی بر موبایل با توجه به متغیر ذهن­ آگاهی، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل ­کننده­ ی ذهن ­آگاهی در رابطه بین ترومای دوران کودکی و اعتیاد به شبکه­ های اجتماعی مبتنی بر موبایل در دانش­ آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان خرم ­آباد انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان خرم ­آباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه آماری شامل 315 نفر (176 پسر و 139 دختر) بود که به روش خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع ­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به شبکه ­های اجتماعی مبتنی بر موبایل (خواجه احمدی، 1395)؛ پرسشنامه ذهن­ آگاهی (براون و ریان، 2003) و پرسشنامه ترومای دوران کودکی (برنشتاین و همکاران، 2003) بود. داده­های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلی سلسله­ مراتبی و به وسیله ­ی نرم­ افزار 26-SPSS تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد اثر تروماهای دوران کودکی بر اعتیاد به شبکه ­های اجتماعی مبتنی بر موبایل دانش­ آموزان مثبت و معنادار است (01/0 P<، 75/0 =r) و 75 درصد از تغییرات آن را تبیین می ­کنند. همچنین یافته­ های تحلیل رگرسیون تعدیلی، نقش تعدیل­ گر ذهن­ آگاهی را در رابطه بین ترومای دوران کودکی و اعتیاد به شبکه­ های اجتماعی مبتنی بر موبایل دانش ­آموزان مورد تأیید قرار داد (44/19 =F، 01/0 >P).
نتیجه ‌گیری: با توجه به یافته ­های به دست آمده، می­ توان گفت که ترومای دوران کودکی عامل مهمی در افزایش اعتیاد به شبکه ­های اجتماعی مبتنی بر موبایل دانش­آموزان است که ذهن­ آگاهی بالا موجب کاهش این اثر و ذهن­  آگاهی پایین موجب افزایش این اثر می­شود.
متن کامل [PDF 1320 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/11 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)