پیام خود را بنویسید
زمستان 1404(بهمن)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، e.sadipour@atu.ac.ir
چکیده:   (31 مشاهده)
زمینه: طی دو دهه گذشته، پژوهش­های متعددی در مورد رابطه تاب ­آوری و خوش­بینی تحصیلی دانش­ آموزان انجام شده است اما هنوز دانش­ آموزانی در مدرسه حضور دارند که با استرس ­های تحصیلی در کشمکش هستند. این وضعیت نشان می­دهد فرایندی که آنها را به تاب ­آوری و خوش­بینی تحصیلی هدایت می­کند، همچنان یک موضوع چالش برانگیز است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزشی تاب­ آوری تحصیلی مبتنی بر رویکرد آموزش مثبت و اثربخشی آن بر خوش­بینی تحصیلی دانش ­آموزان دختر انجام شد.
روش: در این پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی مدل تدوین ابزار استفاده شد. ابتدا بسته آموزشی تاب­ آوری تحصیلی تدوین شد و روایی محتوایی آن تعیین گردید. سپس اثربخشی آن بر خوش­بینی دانش ­آموزان به روش نیمه آزمایشی با ساختار تک آزمودنی ABA همراه با خط پایۀ چندگانه و پیگیری بررسی شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر پایه یازدهم متوسطه منطقه چهار تهران در سال تحصیلی 1402 1403 بودند. روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شد. نمونه آماری شامل 5 دانش­آموز پایه یازدهم یک دبیرستان دخترانه منطقه چهار تهران بود. اندازه گیری خوش­بینی تحصیلی با استفاده از پرسشنامه­ خوش­بینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013)، سه مرتبه پیش از اجرای آموزش (خط پایه)، چهار مرتبه در جلسات آموزش (سوم، ششم، نهم و دوازدهم) و یک مرتبه چهار هفته بعد از پایان آموزش (پیگیری) انجام گرفت. از نرم افزار Excel برای انجام تجزیه و تحلیل بصری نمودارها، تحلیل روند، ارزیابی ثبات، درصد داده­ های غیرهمپوش (PND)، درصد داده­های همپوش (POD) و میانگین درصد بهبودی (MPI) استفاده شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان دادند که نمره کلی خوش­بینی و تمام خرده مقیاس­ه ای آن در هر پنج آزمودنی از شروع خط پایه تا مرحله مداخله و پیگیری رو به افزایش بوده است. درصد بهبودی به ترتیب در آزمودنی اول 24%، در آزمودنی دوم 31%، در آزمودنی سوم 26%، در آزمودنی چهارم 34%، و در آزمودنی پنجم 31% بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش می­توان از برنامه آموزشی تاب ­آوری تحصیلی به عنوان مداخله مؤثر برای بهبود خوش­بینی تحصیلی دانش ­آموزان استفاده کرد.

 
متن کامل [PDF 1922 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/21 | پذیرش: 1404/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)