پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 74 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 74 صفحات 222-215 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri L, Ebrahimi Moghadam H, Babakhani N. (2019). Structural model of predicting academic engagement based on cognitive ability and socioeconomic status by mediating academic enthusiasm in students . Journal of Psychological Science. 18(74), 215-222.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-92-fa.html
امیری لیلا، ابراهیمی مقدم حسین، باباخانی نرگس. الگوی ساختاری پیش بینی درگیری تحصیلی بر اساس توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با میانجی گری اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (74) :222-215

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-92-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن ، H.ebranimi Moghaddam@riau.ac.ir
چکیده:   (2973 مشاهده)
زمینه: درگیری تحصیلی از متغیرهای تأثیرگذار در حوزه آموزش و یادگیری است که از عوامل مختلفی تأثیر می ­پذیرد، اما  توانایی شناختی، وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اشتیاق تحصیلی چگونه تاثیر دارد؟ هدف: این پژوهش به منظور بررسی الگوی ساختاری پیش ­بینی درگیری تحصیلی بر اساس توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با میانجی­ گری اشتیاق تحصیلی در دانش ­آموزان دختر متوسطه شهرستان رومشکان در سال  97-96 انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه ­ی آماری پژوهش، شامل کلیه دانش­ آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رومشکان بود که با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ای تعداد 317 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اطلاعات جمعیت­ شناختی بودند. برای تحلیل داده­ ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ ها: نتایج بیانگر اثرات معنی­ دار مستقیم توانایی شناختی، وضعیت اجتماعی - اقتصادی، و اشتیاق تحصیلی بر درگیری تحصیلی و همچنین اثرات معنی­ دار مستقیم توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی بر اشتیاق تحصیلی بود(0/05P<). همچنین،  توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی  اثرات غیرمستقیم معناداری  به واسطه­ اشتیاق تحصیلی بر درگیری تحصیلی داشتند(0/05P<). همچنین، نتایج نشان داد که مدل طراحی شده با داده­ های نمونه ­ این پژوهش برازش مناسبی داشت. نتیجه­ گیری: بنابراین الگوی ساختاری مذکور می تواند میزان درگیری تحصیلی دانش­ آموزان را با توجه به متغیرهای توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اشتیاق تحصیلی  پیش بینی کند.
متن کامل [PDF 483 kb]   (2449 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/9 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)