پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 99 - ( بهار1400 (خرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 99 صفحات 471-484 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani B, Mehrdad H, Jalili R. Designing a model for improving the performance of primary school principals: A qualitative study. علوم روانشناختی. 2021; 20 (99) :471-484
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1022-fa.html
نریمانی بهمن، مهرداد حسین، جلیلی راضیه. طراحی مدل بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (99) :471-484

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1022-fa.html


استادیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد خرم‌آباد ،دانشگاه آزاداسلامی، خرم‌آباد، ایران( نویسنده مسؤل)
چکیده:   (489 مشاهده)
زمینه: از مهم ترین عوامل تعالی یا تباهی هر سازمانی، کیفیت عملکرد مدیران مدارس است. بهبود عملکرد و توسعۀ کیفی مدیران مدارس ابتدایی موجب افزایش کارایی و اثربخشی و ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است. هر چند مطالعاتی پیرامون بهبود عملکرد مدیران مدارس در ایران انجام گرفته است، اما مطالعه کیفی که به بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی بپردازد، مغفول مانده است. هدف: این پژوهش با هدف طراحی و آزمون مدل بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی استان کرمانشاه انجام شد. روش: پژوهش حاضر با یک طرح آمیخته با هر دو رویکرد کیفی و کمی در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. در رویکرد کیفی از روش نظریه ­ای زمینه ­ای استفاده شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری تلاش شد تا با استفاده از فن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، ادراک و تجربه ۱۵ نفر (از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مدیران کل و معاونین شاغل در آموزش‌و پرورش استان کرمانشاه) به‌صورت ملاک محور مورد بررسی عمیق قرار گیرد. ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبه ­های نیمه ساختاریافته بود. در بخش کمی داده­ های لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر داده­ های کیفی ساخته و در بین ۲۲۸ نفر از مدیران مدارس ابتدایی استان کرمانشاه به اجرا در آمد. برای تحلیل داده ­ها، در بخش کیفی از روش کُدگذاری سیستماتیک و در بخش کمی از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرم­ افزار Smart pls استفاده شد. یافته ­ها: پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و تحلیل عمیق داده‌ها، ۲۸۳ نشانگر، ۱۵ ملاک و ۴ عامل اصلی که شامل چهار بُعد «توسعه رهبری»، «بهبود ساختار»، «برنامه‌ریزی عملکرد»، «خود توسعه‌ای» مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج تحلیل عامل تأییدی، ۵۴ گویه را برای پرسشنامه بهبود عملکرد مدیران در چهار عامل تأیید کردند. نتیجه ­گیری: نتایج حاکی از آن بود که مدل مستخرج از پژوهش حاضر با وجود اعتبار مناسب می‌تواند جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 896 kb]   (267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/19 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb