پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 101 - ( تابستان1400(مرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 101 صفحات 700-691 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamsari F, Ghadami M, Keshavarzafshar H, Ahghar G. (2021). Comprehensive the effects of adlerian group counseling and reality therapy grouping on well-being in students of middle school in tehran city. Journal of Psychological Science. 20(101), 691-700.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1046-fa.html
کمساری فاطمه، قدمی مجید، کشاورز افشار حسین، احقر قدسی. مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی آدلری و واقعیت درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (101) :700-691

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1046-fa.html


دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، Drghadami50@gmail.com
چکیده:   (2129 مشاهده)
زمینه: تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که مشاوره آدلری و واقعیت درمانی بر بهزیستی روانشناختی مؤثر است، اما آیا مشاوره آدلری و واقعیت درمانی به صورت گروهی بر بهزیستی روانشناختی مؤثرند و کدام یک تأثیر بیشتری دارند؟ هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد آدلری و واقعیت درمانی بر بهزیستی روانشناختی دانش ­آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران بود. روش: پژوهش حاضر شبه­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود. 45 نفر با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرارگرفتند. در این پژوهش گروه آزمایش اول 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برنامه آموزش مشاوره گروهی آدلری برگرفته از سلیمی بجستانی (1389) و گروه آزمایش دوم 10 جلسه 90 دقیقه ای برنامه آموزش مشاوره واقعیت درمانی برگرفته از شفیع­ آبادی و ناصری (1398) را دریافت کردند. ابزار پژوهش مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف و کینز، 1995) بود. داده‌­ ها به وسیله روش تحلیل واریانس تک متغیری و نرم‌افزار SPSS نسخه 22، تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: بین گروه آزمایش اول مشاوره گروهی آدلری، گروه آزمایش دوم واقعیت درمانی و گروه گواه در بهزیستی روانشناختی تفاوت معنی‌دار وجود دارد (0/001 ). نتیجه ­گیری: مشاوره گروهی آدلری تأثیر بیشتری نسبت به واقعیت درمانی بر بهزیستی روانشناختی داشت. درمان آدلری با تأکید بر شناسایی دقیق سبک زندگی و با تمرکز بر شناسایی و رفعِ اشتباهات اساسی مختل‌کننده روابط درون‌فردی و بین‌فردی، افراد را به سمت پرورش علاقه اجتماعی هدایت می‌کند. بنابراین مشاوره گروهی آدلری روشی مؤثر در افزایش بهزیستی روانشناختی دانش­آموزان است. پیشنهاد می شود مشاوران مدارس و مراکز روان درمانی از مشاوره گروهی آدلری در افزایش بهزیستی روانشناختی استفاده کنند.
متن کامل [PDF 5617 kb]   (1478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/4 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)