پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 100 - ( تابستان1400(تیر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 100 صفحات 609-620 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

majlesazar M, ghaffari K, nateghi F. Design and validation of parental education model based on Islamic lifestyle to reduce the intergenerational gap. علوم روانشناختی. 2021; 20 (100) :609-620
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1067-fa.html
مجلس آذر محمدمهدی، غفاری خلیل، ناطقی فائزه. طراحی و اعتبار سنجی الگوی تربیتی والدین مبتنی بر سبک زندگی اسلامی به منظور کاهش شکاف بین نسلی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (100) :609-620

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1067-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (212 مشاهده)
زمینه: مسئله سبک زندگی و لزوم آشنایی خانواده‌ها با مؤلفه ­های سبک زندگی از یک سو و مسئله شکاف بین نسلی میان والدین و فرزندان از سوی دیگر، یکی از مهمترین مسائلی است که امروزه در حوزه آسیب‌شناسی خانواده باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. علیرغم اهمیت تدوین الگوی تربیتی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی به منظور کاهش شکاف بین نسلی، این موضوع در مطالعات مرتبط مغفول واقع شده است. هدف: این پژوهش با هدف تدوین و اعتبارسنجی الگوی تربیتی والدین مبتنی بر سبک زندگی اسلامی به منظور کاهش شکاف بین نسلی انجام شد. روش: این مطالعه بر اساس طرح آمیخته اکتشافی (رویکرد کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی از روش توصیفی تحلیلی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل تمامی مبانی نظری مربوط به الگوی سبک زندگی اسلامی و شکاف بین نسلی و سایر منابع معتبر مربوط به این زمینه بوده و برای اعتبار سنجی الگو از ۱۵ نفر از متخصصان تعلیم و تربیت و صاحب­ نظران در این حوزه استفاده شده است. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. روش‌های جمع ­آوری داده‌ها بررسی اسناد، و برای اعتبارسنجی الگو میدانی بود. ابزارهای جمع­ آوری داده‌ها فیش‌برداری و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیلی استنباطی و در بخش کمی از شاخص آمار توصیفی که شامل فراوانی درصد و میانگین استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­های پژوهش منجر به تدوین الگوی تربیتی والدین مبتنی بر سبک زندگی اسلامی شامل اهداف، اصول، محتوا، روش و شیوه‌های ارزشیابی گردید و سرانجام جهت اعتبارسنجی آن از نظر محتوایی و میزان تناسب با الگوی سبک زندگی اسلامی از متخصصان نظرخواهی شد که بر اساس نتایج به دست آمده اعتبار آن مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه ­گیری: الگوی تربیتی والدین مبتنی بر سبک زندگی اسلامی مستخرج از پژوهش حاضر می ­تواند برای کاهش شکاف نسلی میان والدین و فرزندان نوجوان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 588 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/15 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/3/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb