پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 65 - ( 1-1397 )                   جلد 17 شماره 65 صفحات 60-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Mahmoodi M, Mahdavi M. Effects of the intervention program of parent - adolescent relationship on Intergenerational Interactions. علوم روانشناختی. 2018; 17 (65) :46-60
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-107-fa.html
شکوهی‌یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، محمودی مریم، مهدوی مجتبی. اثربخشی برنامه مداخله‌ای روابط والد- نوجوان بر تعاملات بین‌نسلی خانوادگی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (65) :60-46

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-107-fa.html


داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
چکیده:   (1817 مشاهده)
محیط خانواده و برخورد والدین با نوجوان تأثیر قابل ملاحظه‎ای در تحول شخصیت فرد می‌گذارد. از جمله مشکلاتی که والدین با آن مواجه هستند، کمبود اطلاعات در مورد تغییرات تحولی طبیعی در دورۀ نوجوانی و کمبود اطلاعات در مورد شیوه‌های والدگری است؛ بنابراین وجود برنامه‌ای که هردوی این مؤلفه‌ها را پوشش دهد، ضروری به‌نظر می‌رسد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ مداخله‎ای بهبود روابط والدین و نوجوانان بر شیوه‌های والدگری و رابطۀ والد- نوجوان طراحی و اجرا گردید. مطالعه حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی است. گروه نمونه شامل 65 نفر از والدین دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی شهر تهران بود. مقیاس شیوه والدگری بامریند و سیاهه رابطه والد- فرزند پیش از مداخله و پس‌ازآن توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد. یافته‌ها حاکی از آن است که برنامۀ آموزش والدین تنها بر رضایت از والدگری تأثیر معناداری داشته (0/05> p) و بر سایر متغیرها اثرگذار نبوده است. خرده‌مقیاس رضایت از والدگری، سازه‌ای را در برمی‌گیرد که از پویایی بیشتری برخوردار است، اما پنج خرده‌مقیاس دیگر، احتمالاً باورهای پایدارتر و عمیق‌تر را می‌سنجند که در طول زمان شکل‌گرفته‌اند و برای اینکه تغییر کنند، نیاز به زمان بیشتری دارند.
متن کامل [PDF 1066 kb]   (651 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/4/13 | انتشار: 1398/4/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb