پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 108 - ( زمستان 1400 (اسفند)، 1400 )                   جلد 20 شماره 108 صفحات 2210-2195 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Radmanesh H, Omidian M, Shehnyyailagh M, Maktabi G. (2021). A meta-analysis of the effectiveness of cogmed computerized cognitive training program on working memory. Journal of Psychological Science. 20(108), 2195-2210. doi:10.52547/JPS.20.108.2195
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1072-fa.html
رادمنش حمیده، امیدیان مرتضی، شهنی ییلاق منیجه، مکتبی غلامحسین. فراتحلیل اثربخشی برنامه آموزش شناختی رایانه‌ای کاگمد در حافظه فعال مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (108) :2210-2195 10.52547/JPS.20.108.2195

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1072-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، morteza_omid@scu.ac.ir
چکیده:   (1597 مشاهده)
زمینه: برنامه کاگمد برای توانبخشی حافظه فعال، پرکاربردترین برنامه‌ی رایانه ­ای مدارس در جهان است. با توجه ادعای سازندگان به نقش جدید و مهم این برنامه در بهبود حافظه فعال، یادگیری و اختلالات یادگیری، پژوهش حاضر طراحی گردید تا اثر‌بخشی این برنامه را در بهبود حافظه فعال در پژوهش‌های انجام شده، با روش فراتحلیل مورد بررسی قرار دهد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر ترکیب پژوهش‌های انجام شده در قلمرو اثربخشی برنامه کاگمد بر حافظه فعال بود.
روش: در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان ابزاری جهت تعیین، جمع‌آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته‌های پژوهشی مرتبط با نقش برنامه کاگمد در حافظه فعال استفاده شد. برای دستیابی به هدف، ادبیات پژوهشی مربوط به رابطه این متغیرها، در مقالات انتشار یافته بین سال‌های 2001 تا 2018 بررسی شد. 14 پژوهش بر اساس معیار‌های پژوهش (روش آزمایشی، چاپ آنلاین، مقایسه گروه آزمایش و گواه، آماره‌های توصیفی) وارد فراتحلیل شدند. نتایج بررسی سوگیری انتشار، نشان دهنده نبود سوگیری در پژوهش بود.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهش‌های مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 0/441 (0/01 >P) و برای اثرات تصادفی 0/651 (0/01 >P) بود که هر دو معنی‌دار هستند و نشان از اثر بزرگ و معنادار برنامه کاگمد بر روی حافظه فعال بود.
نتیجه‌گیری: برنامه کاگمد بر اساس ترکیب نتایج پژوهش‌های انجام شده، اثربخش است و برای حافظه فعال در جهت پیشگیری و درمان پیشنهاد می‌شود. استفاده از روش فراتحلیل در مطالعات بعدی با فواصل پنج تا ده ساله پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: کاگمد، حافظه فعال، فراتحلیل
متن کامل [PDF 873 kb]   (741 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/17 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)