پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 103 - ( پاییز 1400(مهر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 103 صفحات 1147-1170 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moosivand M. Structural model of family functioning, psychological capital, psychologically active psychological needs: the mediating role of adolescent responsibility in adolescence. علوم روانشناختی. 2021; 20 (103) :1147-1170
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1114-fa.html
موسیوند محبوبه. الگوی ساختاری عملکرد خانواده، سرمایه روان‌شناختی ، نیازهای روان‌شناختی با نشاط ذهنی: نقش میانجی مسئولیت‌پذیری نوجوانان در دوران بلوغ. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (103) :1147-1170

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1114-fa.html


استادیار، گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (172 مشاهده)
زمینه: رفتار مسئولانه از شاخص‏های انسان سالم است که تقویت و رشد آن جز با شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار مسئولانه امکان‏پذیر نخواهد بود. به همین منظور، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا عملکرد خانواده، سرمایه روانشناختی و ارضاء نیازهای روانشناختی نوجوانان تأثیری بر میزان مسئولیت‏پذیری و نشاط ذهنی آنان دارد یا خیر؟
هدف: پژوهش حاضر با هدف عملکرد خانواده، سرمایه روانشناختی نیازهای روانشناختی با نشاط ذهنی: نقش میانجی مسئولیت­پذیری نوجوانان در دوران بلوغ انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، را کلیۀ نوجوانان 14 تا 18 ساله شهر تهران در سال 1399 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 400 نفر از نوجوان مناطق 1 و 2 شهر تهران بود که به روش نمونه­ گیری خوشه­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. داده­ های پژوهش با استفاده از پرسشنامه ­های خودگزارشی عملکرد خانواده کیم و کیم (2007) نیازهای روانشناختی لاگواردیا و همکاران (2002)، سرمایه روانشناختی مک گی (2011)، مسئولیت­ پذیری سروش (1391) و نشاط ذهنی کی­یز و همکاران (2003) گردآوری شد. داده­ های با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد، عملکرد خانواده، نیازهای روانشناختی و سرمایه روانشناختی اثر مثبت مستقیم و غیرمستقیم بر مسئولیت ­پذیری و نشاط ذهنی دانش­آموزان دارند. نتایج مدل­سازی معادلات ساختاری نشان داد که 39 درصد از واریانس مسئولیت­ پذیری و 48 درصد از واریانس نشاط ذهنی توسط عملکرد خانواده، نیازهای روانشناختی و سرمایه روانشناختی و مسئولیت­پذیری تبیین می­ شود.
نتیجه‌گیری: شناخت عوامل مؤثر بر مسئولیت­پذیری و نشاط ذهنی دانش ­آموزان امکـان پیش­بینی و برنامه­ریزی جهت کمک به تأمین بهداشت روانی آنان را فراهم می­کند و می‌توان با ایجاد بستر سازی مناسب در مدارس جهت افزایش نشاط اجتماعی، هیجانی و روانشناختی گام برداشت.
متن کامل [PDF 1398 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/24 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb