پیام خود را بنویسید
تابستان1400(شهریور)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران (نویسنده مسئول). shahram.mami@yahoo.com
چکیده:   (188 مشاهده)
زمینه: اضطراب اجتماعی یکی از عواملی است که در روند رشد اجتماعی افراد خلل ایجاد می­ کند، مطالعات متعددی رابطۀ بین طرحواره­ های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی را مورد تأیید قرار داده­ اند اما مسئلۀ اصلی این است، آیا راهبرد ­های تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی می­توانند در رابطۀ بین طرحواره ­های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی نقش واسطه­ای داشته باشند؟ هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ­ای راهبرد ­های تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین طرحواره­ های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام به تعداد 3822 نفر بود که در سال تحصیلی 400-99 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 360­نفر با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چند ­مرحله ­ای انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (لاجرکا و لوپز، 1998)، فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره ­های ناسازگار اولیه (یانگ، 1998)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و کرایج، 2006) و مقیاس خودکارآمدی برای موقعیت­ های اجتماعی (گودیانو و هربرت، 2003) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل مسیر و از نرم ­افزار­های SPSS­24 و Amos­24 استفاده شد. یافته ­ها: تمامی اثرات مستقیم متغیر­های پژوهش معنادار بودند (0/01 >P) اما اثر مستقیم طرحواره محدودیت مختل بر اضطراب اجتماعی معنادار نبود (0/05 <P). همچنین اثرات غیر­مستقیم طرحواره­های ناسازگار اولیه بر اضطراب اجتماعی از طریق راهبرد­های تنظیم شناختی هیجان (انطباقی و غیرانطباقی) و خودکارآمدی اجتماعی همگی معنادار بوده (0/05 >P) و مدل پژوهش نیز از برازش مناسب برخوردار بود. نتیجه­ گیری: طرحواره­ های ناسازگار اولیه می­ توانند با تأثیر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی، سطوح اضطراب اجتماعی را در دختران نوجوان پیش ­بینی کنند. این پژوهش لزوم توجه بیشتر به بهداشت روانی نوجوانان از طریق انجام برنامه ریزی­ های جامع جهت توانمندسازی آنها و مداخلات به موقع را آشکار می ­سازد.
متن کامل [PDF 717 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/29 | پذیرش: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb