پیام خود را بنویسید
پاییز 1400 (آبان)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (80 مشاهده)
زمینه: پژوهش‌های متعددی پیرامون رابطه مشکلات رفتاری و مهارت­های اجتماعی با کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی انجام‌ شده است اما در ­مورد متغیرهای فوق به­ عنوان پیش­ بین ­های کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی با میانجی­ گری حمایت اجتماعی ادراک­شده شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی پیش­بین­ های کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانش­ آموزان کم ­توان ذهنی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک­شده مادر بود.
روش: در این پژوهش توصیفی­ ـ­ همبستگی، با نمونه­گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای 298 دانش­ آموز (از 878 دانش­ آموز) از مدارس ابتدایی دانش ­آموز کم­ توانی ذهنی استان گلستان، در سال تحصیلی 1399 ـ 1398، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان (راتر،1967)، مقیاس مهارت­ های اجتماعی (ماتسون و همکاران،1983)، مقیاس چند ­بعدی حمایت اجتماعی ادراک­ شده (زیمت و همکاران،1988)، پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1994) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف،1980). داده­ ها با آمار توصیفی، آزمون­ همبستگی پیرسون و مدل ­یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد مهارت ­های اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراک­ شده به ­طور مثبت و معنادار و مشکلات رفتاری به­ طور منفی و معنادار کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی را پیش ­بینی می­ کنند. همچنین نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک­شده در رابطه مهارت ­ های اجتماعی و مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مورد تأیید قرار گرفت (0/01>P).
نتیجه‌گیری: براساس یافته ­های پژوهش می­ توان نتیجه گرفت افزایش مهارت ­های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانش­ آموزان در مدرسه موجبات ارتقاء کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران آن ­ها را فراهم می ­سازد.
متن کامل [PDF 1151 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1400/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb