پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 108 - ( زمستان 1400 (اسفند)، 1400 )                   جلد 20 شماره 108 صفحات 2254-2239 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rafezi Z, pirabasi G, eskandari H. (2021). Efficasy of group metacognitive therapy on emotional self-regulation and ego strength of anxious students. Journal of Psychological Science. 20(108), 2239-2254. doi:10.52547/JPS.20.108.2239
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1192-fa.html
رافضی زهره، پیرعباسی گلفام، اسکندری حسین. اثربخشی درمان فراشناختی گروهی بر خودنظم جویی هیجانی و قدرت ایگوی دانشجویان مضطرب مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (108) :2254-2239 10.52547/JPS.20.108.2239

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1192-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(نویسندۀ مسئول) ، golfam.pirabasii@gmail.com
چکیده:   (1591 مشاهده)
زمینه: براساس بررسی­ های صورت گرفته خودنظم­ جویی هیجانی و قدرت ایگو از متغیرهای تأثیرگذار بر اضطراب است که در سازماندهی رفتار سازگارانه و جلوگیری از هیجان­ های منفی مؤثر است. درمان فراشناخت بر باورهای مربوط به کنترل تفکر، راهبردهای خودنظم­ جویی و افزایش قدرت من در افراد مضطرب مؤثر است اما در زمینه اثربخشی گروهی این درمان شکاف تحقیقی وجود دارد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی گروهی بر خودنظم­ جویی‌ هیجانی و قدرت ایگوی دانشجویان مضطرب انجام شد.
روش: این پژوهش شبه­  ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون - پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه­ های علامه طباطبایی و شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونه­ گیری دردسترس و با توجه به ملاک­ های ورود و خروج از مطالعه به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای ­دهی شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 تا 60 دقیقه­ای به صورت گروهی درمان فراشناختی گروهی ولز و کارترایت (2008) را در کلینیک روانشناسی راه سبز دریافت کردند، گروه گواه نیز در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامۀ روانشناختی قدرت ایگو (PIES) مارکستروم و همکاران (1997) و پرسشنامۀ خودنظم­جویی ‌هیجانی هافمن و کشدان (2010) استفاده شد. تحلیل داده­ ها با استفاده با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام گرفت.
یافته­  ها: نتایج نشان داد که درمان فراشناختی گروهی به طور معناداری در افزایش امید (28/48)، خواسته (59/05)، هدف (24/16)، شایستگی (44/64)، وفاداری (48/50)، عشق (9/83)، مراقبت (72/74)، خرد (10/24)، سازگاری (90/92)، پنهان­کاری (27/65) و تحمل (33/95) دانشجویان مضطرب مؤثر بود )0/001 (p≤.
نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد درمان فراشناختی گروهی می­ تواند با تعدیل باورهای نادرست در مورد کنترل ­ناپذیری نگرانی، باورهای منفی و افزایش خودباوری فرد منجر به کاهش اضطراب ­شود.
متن کامل [PDF 982 kb]   (681 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/3 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)