پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 108 - ( زمستان 1400 (اسفند)، 1400 )                   جلد 20 شماره 108 صفحات 2358-2343 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qelich Beiki A, pakdaman M, karashki H. (2021). Inquiry of dysfunctional motivational beliefs based on data foundation theory. Journal of Psychological Science. 20(108), 2343-2358. doi:10.52547/JPS.20.108.2343
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1213-fa.html
قلیچ بیکی اشرف، پاکدامن مجید، کارشکی حسین. وارسی باورهای انگیزشی ناکارآمد براساس نظریه داده بنیاد مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (108) :2358-2343 10.52547/JPS.20.108.2343

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1213-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.pakdaman@iauq.ir ، pakdamaniauq@gmail.com
چکیده:   (1022 مشاهده)
زمینه: از آنجا که باورهای انگیزشی ناکارآمد باعث بوجود آمدن مشکلاتی در زندگی تحصیلی دانش ­آموزان می ­شود. شناخت عوامل تشکیل دهنده آن اهمیت فراوانی دارد. مسئله این است که، ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺸــﻜﻴﻞدﻫﻨﺪه و اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ باورهای انگیزشی ناکارآمد دانش ­آموزان شامل چه عواملی است؟
هدف: وارسی باورهای انگیزشی ناکارآمد بر اساس نظریه داده بنیاد ﺑﻮد.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان فردوس که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بوده ­اند و از نظر تحصیلی عملکرد ضعیفی داشتند که با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند (نمونه گیری نظری) انتخاب و ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از مصاحبه ﻧﻴﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ از نوع توصیفی / تفسیری (والش، ادواردز و فراسر، 2007) ﻣﻮرد ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﻪ روش ﻛﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﻰ (استراوس و کوربین، 2015) اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.
یافته­ ها: ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ عوامل اثرگذار بر باورهای انگیزشی ناکارآمد عوامل رفتاری، انگیزشی، هیجانی، شناختی و فردی، آموزشگاهی و خانوادگی می­باشد که برخی از این عوامل، متغیرهای زمینه­ ای، علی و برخی دیگر در نقش متغیرهای محیطی ظاهر شدند. دیدگاه مناسب والدین و کارکنان مدرسه به دانش ­آموز، ارزیابی مناسب از موقعیت­های استرس ­زا مرتبط با امتحان، استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی جزء راهبردهایی برای مواجهه با باورهای انگیزشی ناکارآمد و مؤلفه­های نامطلوب آموزشگاهی، خانوادگی و فردی جزء پیامدهای باورهای انگیزشی ناکارآمد دانش­ آموزان بود.
نتیجه‌گیری: به نظر می ­رسد نتایج این پژوهش می­ تواند در تدوین ابزارها در شناسایی باورهای انگیزشی ناکارآمد و تدوین برنامه­ های مداخله ­ای به منظور بهبود این باورها مفید باشد.
متن کامل [PDF 1093 kb]   (371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/22 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)