پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 66 - ( 6-1397 )                   جلد 17 شماره 66 صفحات 301-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Entezari F, Khademi A. A Comparison of Well-Being and Strengths of Character in Students Based on Academic Fields. علوم روانشناختی 2018; 17 (66) :285-301
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-122-fa.html
انتظاری شبستر فائزه، خادمی علی. مقایسه رواندرستی و توانمندی‌های خلق‌و‌خو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی 1397; 17 (66) :301-285

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-122-fa.html


دانشگاه آزاد، واحد تبریز
چکیده:   (1971 مشاهده)
روانشناسی مثبت، عبارت است از مطالعه علمی عملکرد بهینه انسان. تمرکز روانشناسی مثبت بر این است که زندگی انسان چگونه شکوفا می‌شود و به پتانسیل‌هایش می‌رسد. رواندرستی و توانمندی‌های خلق‌و‌خو از مفاهیم اصلی رویکرد علمی روانشناسی مثبت‌گرا هستند. مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی رواندرستی و توانمندی‌های خلق‌و‌خو در دانشجویان بود. هدف این پژوهش مقایسه رواندرستی و توانمندی‌های خلق‌وخو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. بدین‌منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکده‌های مختلف و رشته‌های مختلف تحصیلی با روش خوشه‌ای طبقه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف  ( :RSPWB-SFریف، 1989) و پرسشنامه ارزش‌های فعال در عمل (VIA-IS: پترسون و سلیگمن، 2001) استفاده شد. روش تحقیق مطالعه حاضر علی- مقایسه‌ای است و برای تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.پس از برقراری مفروضه‌های آزمون، نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفه‌های رواندرستی و توانمندی‌های خلق‌و‌خو در دانشجویان براساس رشته تحصیلی آنان به‌طور معناداری متفاوت است (0/001 (P=. با توجه به نتایج به‌دست آمده به‌نظر می‌رسد ماهیت رشته تحصیلی در رواندرستی و توانمندی‌های خلق‌و‌خو دانشجویان نقش داشته باشد، و همان‌گونه که صفات مثبت شخصیتی در انتخاب رشته تحصیلی نقش دارند، تحت‌ تأثیر رشته تحصیلی نیز قرار می‌گیرند.
 
متن کامل [PDF 380 kb]   (1228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/14 | پذیرش: 1398/4/14 | انتشار: 1398/4/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)