پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 108 - ( زمستان 1400 (اسفند)، 1400 )                   جلد 20 شماره 108 صفحات 2180-2161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dahaghin A, farahbakhsh K, kalantar Hormozi A, sadeghi A. (2021). Investigating the conceptual model of career guidance and entrepreneurship components incorporated in the content of the first secondary school textbooks. Journal of Psychological Science. 20(108), 2161-2180. doi:10.52547/JPS.20.108.2161
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1303-fa.html
دهاقین علی اکبر، فرحبخش کیومرث، کلانتر هرمزی آتوسا، صادقی علیرضا. وارسی الگوی مفهومی مؤلفه‌های راهنمایی شغلی و کارآفرینی تلفیق شده در محتوای کتب درسی دوره متوسطه مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (108) :2180-2161 10.52547/JPS.20.108.2161

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1303-fa.html


دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، kiiumars@yahoo.com
چکیده:   (906 مشاهده)
زمینه: درحال حاضر با توجه به فقدان برنامه راهنمایی شغلی و آموزش کارآفرینی در دوره متوسطه اول ایران، آمادگی ­های لازم برای مسیر شغلی دانش ­آموزان از طریق تلفیق این مؤلفه­ ها در کتب درسی انجام می­ شود. از این رو وارسی الگوی تلفیق ضروری به­ نظر می­رسد که در مطالعات پیشین مغفول مانده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر وارسی الگوی مفهومی مؤلفه‌های راهنمایی شغلی و کارآفرینی تلفیق شده در محتوای کتب درسی دوره متوسطه اول است.
روش: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی برای شناسایی و استخراج مؤلفه‌ها، و فن تحلیل مضمون برای سازماندهی و تبیین الگوی مفهومی استفاده شد. جامعه آماری کتب درسی پایه هفتم تا نهم سال تحصیلی 99-1400 و نمونه پژوهش شامل کتب کاروفناوری، مطالعات اجتماعی سه پایه و تفکر وسبک زندگی پایه هفتم و هشتم، به ­طور هدفمند انتخاب شدند.
یافته ­ها: تعداد 125 کد و 20 مضمون پایه استخراج شد؛ کدها و مضامین ضروری توسط 13 متخصص مشاوره و کارآفرینی به روش CVR اعتباریابی شدند. 89 کد و 19 مضمون پایه ضروری تشخیص داده شده در ادامه به 3 مضمون سازمان­ دهنده (آمادگی انتخاب مسیر شغلی، شایستگی­های کارآفرینی و شایستگی­های بنیادی) و مضمون فراگیر آمادگی مسیر شغلی، سازمان­دهی و الگوی مفهومی استخراج شد. 46/07،34/83 و 56/18 درصد کدها به­ترتیب در پایه­های هفتم تا نهم مغفول مانده­اند. به مضامین آمادگی انتخاب مسیر شغلی شامل: اطلاعات مسیر شغلی 99/12، مهارت­های مسیر شغلی و تصمیم­گیری 96/6 و نگرش شغلی2/09 درصد؛ به شایستگی­های کارآفرینی 19/03 درصد در محتوای کتب درسی نمونه پژوهش توجه شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد درصد قابل توجهی از مضامین ضروری مفغول مانده و مؤلفه­ ها به­صورت موضعی در محتوای کتب درسی گنجانده شده است. مقایسه الگوی تلفیق با مدل­ های رشدی انتخاب شغل، حاکی از غلبه دیدگاه آنی بر دیدگاه تکاملی انتخاب شغل است؛ ازاین­رو الگوی تلفیق، کارآیی لازم را در آمادگی مسیر شغلی دانش­ آموزان ندارد.
متن کامل [PDF 1079 kb]   (661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/30 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1400/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)