پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 114 - ( تابستان 1401(شهریور)، 1401 )                   جلد 21 شماره 114 صفحات 1264-1251 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazrat bagi F, Asgari P, Makvandi B, Koraei A. The structural relationships of problem solving skills and spiritual intelligence with internet addiction tendency according mediating role of rumination. علوم روانشناختی 2022; 21 (114) :1251-1264
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1307-fa.html
حضرت بگی فاطمه، عسگری پرویز، مکوندی بهنام، کرایی امین. روابط ساختاری مهارت‌های حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت به توجه نقش میانجی نشخوار فکری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی 1401; 21 (114) :1264-1251

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1307-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران(نویسنده مسئول)
چکیده:   (475 مشاهده)

زمینه: نتایج پژوهش ­ها نشان می ­دهد که عتیاد به اینترنت، به عنوان یک اختلال کنترل تکانه و الگوی سازش ­نایافته استفاده از اینترنت، منجر به ناراحتی قابل‌توجه می‌شود و مشکلات شناختی، تحصیلی و شغلی در زندگی فرد ایجاد می­ کند. همچنین نشخوار فکری یا افکاری که فرد به طور مکرر در احساسات و رخدادهای منفی در ذهن می‌پروراند، ممکن است به فاجعه انگاری در ذهن آنان منجر شود. هرچند پژوهش­های زیادی به راهبردهای حل مسأله و هوش معنوی به عنوان مهارت­ های پیشگیرانه برای بهبود توانش ­های کنار آمدن با رویدادهای آسیب‌زا تأکید داشته ­اند، اما در زمینه بررسی این متغیرها در بین جامعه مورد نظر شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر برر سی روابط ساختاری مهارت‌های حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت با توجه به نقش میانجی ­گر نشخوار فکری بود.
روش: در قالب یک پژوهش توصیفی - همبستگی از بین دانشجویان 19 تا 35 ساله کاربر اینترنت، 353 نفر به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه مهارت­های حل مسئله هپنر (1982)، هوش معنوی کینگ (2008)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و نشخوار فکری یوسف (1383) گردآوری شد. داده­ها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری و از طریق نرم ­افزارها
SPSS-24 و lisrel-8/8 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد مدل پژوهش برازش خوبی دارد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای مهارت‌های حل مسئله و هوش معنوی با میزان اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0 p<).
نتیجه ­گیری: اعتیاد به اینترنت دارای همبسته ­های رفتاری مختلف نظیر حل مسأله و هوش معنوی است که می­ تواند توسط فرآیندهای مختلف تعدیل شود.

متن کامل [PDF 793 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/3 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)