پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 113 - ( تابستان 1401(مرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 113 صفحات 1020-1005 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashkoti S, Kord B, Jadidi H. Development of a causal model of academic adjustment based on emotional self-regulation and orientation of tendency dominance and the mediating role of students' academic flourishing. علوم روانشناختی. 2022; 21 (113) :1005-1020
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1317-fa.html
اشکوتی سلیمان، کرد بهمن، جدیدی هوشنگ. تدوین مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس خودتنظیم‌گری هیجانی و جهت‌گیری تسلط‌مدار گرایشی و نقش میانجی‌گری شکفتگی تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (113) :1020-1005

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1317-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده:   (93 مشاهده)
زمینه: سازگاری تحصیلی به توانایی سازگاری با اطلاعات، تجربیات و محیط آموزشی جدید اشاره دارد. از جمله ویژگی‌های­ مهمی که می ­تواند بر سـازگاری تحصیلی تأثیرگذار باشد، توانایی خودتنظیم ­گری هیجانی و جهت‌گیری تسلط ­مدار گرایشی با نقش میانجی شکفتگی تحصیلی در دانش‌آموزان است. با این‌حال، تاکنون هیچ پژوهش یکپارچهنگری روابط این متغیرها را در قالب یک مدل جامعنگر مورد بررسی قرار نداده است.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس خودتنظیم‌گری هیجانی و جهت‌گیری تسلط‌مدار گرایشی و نقش میانجی‌گری شکفتگی تحصیلی در دانش‌آموزان بود.
روش: در این مطالعه توصیفی - همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که به روش نمونه­ گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اهداف پیشرفت (AGQ-R) الیوت و مورایاما (2008)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی مارس (1998)، مقیاس شکفتگی تحصیلی دینر و بیسواس (2008) و پرسشنامه استاندارد سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای خودتنظیم ­گری هیجانی (0/001 P=)، جهت ­گیری تسلط­ مدارگرایشی (0/004 P=) و شکفتگی تحصیلی (0/001 P=) بصورت مستقیم سازگاری تحصیلی را پیش‌بینی نمودند. همچنین خودتنظیم­گری هیجانی (0/001 P=) و جهت‌گیری تسلط ­مدار گرایشی (0/001P=) با شکفتگی تحصیلی رابطه مستقیم دارد. خودتنظیم­گری هیجانی و جهت­ گیری تسلط­مدار گرایشی با واسطه گری شکفتگی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی رابطه غیرمستقیم دارد (0/001P=).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، شکفتگی تحصیلی (به معنای میل به پیشترفت و بهتر شدن) در ارتباط بین خودتنظیم­ گری هیجانی، جهت­ گیری تسلط ­مدار و سازگاری تحصیلی نقش واسطه‌ای معنادار ایفا می ­کند.
متن کامل [PDF 1071 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)