پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 111 - ( بهار 1401(خرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 111 صفحات 524-509 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Toosi F, Hakim Javadi M, Rezaee S, Naseh A. The impact of the empowerment program of female-headed refugee households on their self-esteem, self-efficacy, hope and attributional styles. علوم روانشناختی. 2022; 21 (111) :509-524
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1354-fa.html
طوسی فرانک، حکیم جوادی منصور، رضائی سجاد، ناصح اشکان. اثربخشی برنامه توانمندسازی زنان پناهنده سرپرست خانوار بر عزت نفس، خودکارآمدی، امید و سبک های اسنادی آنان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (111) :524-509

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1354-fa.html


دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران(نویسنده مسئول)
چکیده:   (86 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان داده­ اند که پناهندگان در معرض عوامل استرس ­زای مختلفی قرار می ­گیرند که این استرس ­زاها برای زنان پررنگ­ تر هستند. از طرف دیگر، برنامه­ های توانمندسازی روانشناختی می­ توانند باعث بهبود عملکرد انسان­ ها می­ شود. ازاین­ رو، برنامه ­های توانمندسازی بر روی زنان پناهنده سرپرست خانوار می ­تواند بسیار مفید باشد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی زنان پناهنده سرپرست خانوار بر عزت ­نفس، خودکارآمدی، امید و سبک­ های اسنادی آنان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­تجربی با دوگروه آزمایش و گواه بود. در این پژوهش تعداد 50 نفر از زنان پناهنده سرپرست خانوار که به حضور در پژوهش تمایل داشتند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو دسته آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه خودپنداره راجرز (1975-1938)، پرسشنامه سبک‌های اسنادی پیترسون، سمل، وون بایر و همکاران (1982)، مقیاس عزت‌نفس روزنبرگ (1965)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی توسط شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر (1991). پیش­ آزمون در هر دو گروه انجام شد و گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ­ای برنامه توانمندسازی زنان پناهنده سرپرست خانوار که توسط طوسی (1399) با مطالعات کیفی تنظیم شده است را دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل یافته ­ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده­ شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه توانمندسازی بر اعتماد به خود، خودپنداره، خودکارآمدی، امید و سبک‌های اسنادی زنان سرپرست خانوار پناهنده تأثیر معناداری داشته­ است (0/05 >p). به نحوی که نمرات عزت‌نفس، خودپنداره، خودکارآمدی، امیدواری و سبک‌های اسنادی درونی مثبت افزایش و سبک ­های اسناد درونی منفی کاهش معناداری در مرحله پس‌آزمون داشته و تغییر نمرات در مرحله پیگیری پایدار بود.
نتیجه‌گیری: به نظر می ­رسد این برنامه توانمندسازی بر اعتماد به خود، خودپنداره، خودکارآمدی، امید و سبک‌های اسنادی زنان سرپرست خانوار پناهنده تأثیر داشته است. تحقیق در نمونه ­های بزرگ­ تر میدانی مورد نیاز است.
متن کامل [PDF 1046 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/10 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb