پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1666-1651 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokarram F, Kazemi R, Taklavi S. Comparing the efficacy of training social-emotional skills and training social problem solving on social competence in female single parent, second period high school students. علوم روانشناختی. 2021; 20 (105) :1651-1666
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1363-fa.html
مکرم فاطمه، کاظمی رضا، تکلوی سمیه. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های هیجانی - اجتماعی و آموزش حل مسئله اجتماعی بر شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان دختر تک والد دوره دوم متوسطه. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (105) :1666-1651

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1363-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (331 مشاهده)
زمینه: شایستگی اجتماعی به توانایی فرد در انجام امور مرتبط با استقلال شخصی خود و مسئولیت­ های اجتماعی اشاره دارد و موجب رشد اجتماعی بهنجار و برقراری روابط مثبت و سازنده می­ شود. آموزش مهارت­ های هیجانی – اجتماعی نقش مهمی دراحساس شایستگی اجتماعی و کارآمدی بیشتری در مسئولیت ­های روزانه و چالش­ های زندگی دختران تک والد دارد. تحقیقات نشان داده است که آموزش حل مسئله اجتماعی موجب افزایش شایستگی اجتماعی در دوران نوجوانی و بزرگسالی می­شود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای اثربخشی آموزش مهارت ­های هیجانی - اجتماعی و آموزش حل مسأله اجتماعی بر شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان دختر تک والد دوره دوم متوسطه شهر سراب انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه که در سال تحصیلی 1399- 1398 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 45 دانش ­آموز بود که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. افراد نمونه پرسشنامه شایستگی اجتماعی فلنر، لیس و فیلیپس (1990) را ابتدا و به عنوان مرحله پیش­ آزمون تکمیل کردند و پس از 12 جلسه آموزش مهارت­ های هیجانی - اجتماعی (صدری­ دمیرچی و همکاران، 1389) و 10 جلسه آموزش حل مسئله (منتظر و همکاران، 1398) 90 دقیقه­ ای به صورت گروهی برای گروه ­های آزمایش، در مرحله پس ­آزمون هر سه گروه مورد سنجش مجدد قرار گرفتند. تحلیل داده­ ها با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرم ­افزار SPSS-24 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش­ های مهارت ­های اجتماعی - هیجانی و حل مسأله اجتماعی موجب افزایش شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان دختر تک والد مؤثر گردید (0/05 >p). از سویی دیگر، در میزان اثربخشی آموزش­ های مهارت­ های اجتماعی - هیجانی و حل مسأله اجتماعی در متغیر شایستگی اجتماعی تفاوت معنا­داری وجود نداشت (0/05 <P).
نتیجه‌گیری: آموزش­ مهارت ­های اجتماعی - هیجانی و مهارت حل مسأله اجتماعی به نوجوانان سبب شکل­ گیری تعامل­ های اجتماعی بین او و دنیای بیرونی، مدیریت هیجان­ ها و در نتیجه افزایش و بهبود شایستگی اجتماعی فرد می ­شود. بدین منظور لازم است متخصصان و روانشناسان خانواده آموزش ­هایی در این زمینه به دانش­ آموزان و والدین آنها ارائه دهند.
متن کامل [PDF 1002 kb]   (418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb