Mo’meni K, Davarinejad O, Shahi H, Janjani P, Miri M. (2017). Personality development in adulthood: prediction of generativity vs stagnation based on personality supertraitsas.
Journal of Psychological Science.
16(63), 351-369.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-139-fa.html
مؤمنی خدامراد، داوری نژاد عمران، شاهی حسن، جانجانی پریسا، میری میرنادر. تحول شخصیت در بزرگسالی: پیش بینی پدیدآورندگی در مقابل راکدماندگی بر اساس رگه های بزرگ شخصیتی مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (63) :369-351
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-139-fa.html
دانشگاه تربیت مدرس ، Hassanshahi84@Gmail.com
چکیده: (4789 مشاهده)
مطابق با تحولات نوین دانیل مک آدامز (2004) در دیدگاه سنتی و پایه اریکسون، تکلیف تحولی دورۀ میانسالی برقراری تعادل بین پدیدآورندگی و راکدماندگی است. در این پژوهش رابطۀ بین پنج رگۀ بزرگ شخصیتی و تحول شخصیت در دورۀ میانسالی (پدیدآورندگی- راکدماندگی) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تلاش شده است تا سهم این رگه های بزرگ شخصیتی در پیشبینی پدیدآورندگی و راکدماندگی نیز مورد مطالعه قرار گیرد. نمونۀ پژوهش شامل 300 نفر (150 مرد و 150 زن) از کارکنان سازمانهای آموزش و پرورش و مدارس استان همدان بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از مقیاس پدیدآورندگی لویولا (LGS) (1992)، مقیاس راکدماندگی برادلی (BBS) (1997) و پرسشنامۀ پنج عاملی شخصیتی نئو (NEO) (1992) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل های همبستگی نشان داد که بین رگۀ شخصیتی «روان آزردگی گرایی» و «پدیدآورندگی» رابطۀ منفی وجود داشت (0/01P<)؛ و بین رگههای شخصیتی «برونگردی»، «وجدانی بودن»، «دلپذیری»، «تجربهپذیری»، و «پدیدآورندگی» رابطۀ مثبت وجود داشت (0/01P<). از سویی دیگر؛ بین رگۀ شخصیتی «روان آزردگی گرایی» و «راکدماندگی» رابطۀ مثبت وجود داشت (0/01P<)؛ و بین رگههای شخصیتی «برونگردی»، «وجدانی بودن»، «دلپذیری»، «تجربهپذیری»، و «راکدماندگی» رابطۀ منفی وجود داشت (0/05P<). نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که رگههای بزرگ شخصیتی میتوانند «پدیدآورندگی» و «راکدماندگی» را بهصورت معناداری پیشبینی کنند (0/05P<). بر اساس نتایج این پژوهش، بین رگههای بزرگ شخصیتی و «تحول شخصیت در دورۀ میانسالی» رابطۀ معناداری وجد دارد. بدین معنا که؛ نمرات بالا در «روان آزردگی گرایی» می تواند به «راکدماندگی» در دورۀ میانسالی منجر شود. و از سویی دیگر، کسب نمرات بالا در «برونگردی»، «وجدانی بودن»، «دلپذیری»، «تجربه پذیری» می تواند به «پدیدآورندگی» در دورۀ میانسالی منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |