استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، myekta@ut.ac.ir
چکیده: (953 مشاهده)
زمینه: خانواده، بستری تعیینکننده برای تحول سالم کودک است. آگاهی والدین از شیوههای صحیح فرزندپروری و بهکار بستن آن ها به شکوفایی استعداد وکاهش مشکلات رفتاری کودکان و همچنین کاهش تعارض در روابط خانوادگی منجر خواهد شد. برخی نظریهپردازان مشکلات رفتاری را اختلالهای ناتوان کننده، افراطی و نامطلوب در تعامل با والدین تعبیر کردهاند، روشهای فرزند پروری ضعیف، روابط نامناسب والد-کودک مانند برخورهای خشن انضباطی و ناهماهنگ مرکز توجه آسیبشناسی است که باعث عدم شکوفایی توانمندی های کودکان می گردد. شواهد پژوهشی نشان می دهد اجرای برنامههای والدمحور بر سازش یافتگی، ایجاد دلبستگی و موفقیت کودکان در مواجهه با چالشها تأثیر داشته است، اما پژوهش های اندکی در زمینه اجرای این برنامهها در جامعه مورد مطالعه وجود دارد.
هدف: مداخله آموزشی تحول کودک با این هدف بر روی والدین اجرا شد تا اثربخشی آن بر حل مشکلات خانواده و مشکلات رفتاری کودکان سنجیده شود.
روش: مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون استفاده شده است. در این پژوهش والدین کودکان ۷ تا ۱۲ سال در شهر تهران به صورت دردسترس برای شرکت در کارگاه آموزشی تحول کودک اعلام آمادگی نمودند. تمامی ۳۲ نفر والد شاغل با استفاده از پرسشنامه کودک آیبرگ (۱۹۹۰) و مقیاس حل مشکل خانواده (احمدی نوده، ۱۳۸۶) ارزیابی شدند. والدین گروه مداخله در پنج جلسه آموزش برنامه تحول کودک (شکوهییکتا، اکبری و محمودی، ۱۳۹۴) شرکت کردند. برای تحلیل دادهها به منظور بررسی نمرات در پیشآزمون و پسآزمون از آزمون t گروههای همبسته استفاده گردید.
یافته ها: یافتههای بهدستآمده نشان میدهد میانگین نمره حل مشکل خانواده در پیشآزمون و پسآزمون حاکی از افزایش ۱۱ نمرهای در پسآزمون است. مقدار t بهدست آمده برابر ۵۶/۲ است که در سطح 0/05 <P معنادار میباشد؛ همچنین میانگین مشکلات رفتاری در پیشآزمون و پسآزمون حاکی از کاهش 3 نمرهای در پسآزمون است. مقدار t بهدست آمده برابر 2/42 است که در سطح 0/05 <P معنادار میباشد. لذا این تغییر در هر دو مقیاس از لحاظ آماری معنادار بوده است.
نتیجهگیری: برنامه آموزشی تحول کودک، موجب کاهش در نمره مشکلات رفتاری و افزایش در حل مشکلات خانواده شده است. با توجه به تأثیر مثبت این برنامه برکاهش مشکلات رفتاری در کودکان که منجر به بهبود تعارضات و مشکلات خانواده گردیده است، لذا تحقیقات بیشتر برای کاربست این برنامه بر روی نمونه های بزرگتر پیشنهاد می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/3 | پذیرش: 1400/9/6 | انتشار: 1402/12/15
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |